دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
BRT در بندرعباس تا پایان سالجاری عملیاتی می‌شود

۱۶:۱۶ | ۱۳۹۷/۱۱/۰۲

BRT در بندرعباس تا پایان سالجاری عملیاتی می‌شود

عصر بازآفرینی: ‌شهردار بندرعباس گفت: طرح BRT در شهر بندرعباس با تلاش شبانه‌روزی تمامی نیروهای شهرداری به‌طور حتم تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از ایسنا، عباس امینی زاده  درجمع مردم محله اوزی های بندرعباس در تشریح اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح تپش، اظهار کرد: در مدیریت شهرداری و برنامه‌ریزی شهری وجود چند رکن اصلی نیاز و مبرم است که می‌توان به برنامه‌ریزی در دو جهت نگهداری شهری و توسعه شهری اشاره کرد.

وی منابع مالی و اقتصادی، منابع انسانی و امکانات و تجهیزات را از دیگر ارکان مدیریت شهری ذکر کرد و افزود: شهر بندرعباس متعلق به شهرداری و اعضای شورای شهر نیست بلکه متعلق به آحاد مردم و تمامی شهروندان است و در همه جای دنیا ثابت‌شده است که هر جا بنا بر برنامه‌ریزی باشد باید مشارکت شهروندان و اجرای توأم با همکاری مردم را دستور کار قرار داد.

شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه با ما شرکت شهروندان می‌توان به پیشرفت شهر امیدوار بود، خاطرنشان کرد: محیط‌زیست و بهداشت شهری مقوله‌های اساسی و به‌نوعی زیربنای توسعه شهری هستند که با بالا رفتن فرهنگ شهروندی می‌توان به آن دست‌یافت.

وی با بیان اینکه باید تلاش همگی شهروندان و مسئولان در جهت زندگی در شهری سالم و بهداشتی باشد، اضافه کرد: همان‌طور که می‌دانیم زباله‌ها در ابتدا سرمایه بوده که تبدیل به زباله شده است و همان زباله هم مصداق بارز سرمایه است که متأسفانه تاکنون از این سرمایه به‌درستی استفاده‌نشده و باید با برنامه‌ریزی صحیح در جهت استفاده درست از این سرمایه گام برداریم.

امینی ‌زاده ادامه داد: طرح تپش الگویی برای استفاده درست از طلای کثیف است که در حال حاضر به‌خوبی در محلات پایلوت در حال اجراست و خوشبختانه در محله اوزی‌های بندرعباس با موفقیت مسیر خود را طی کرده است.

وی با اشاره به اینکه منابع محدود سبب مشکلات برای شهرداری بندرعباس شده است، اظهار کرد: در سال آینده تمرکز خود را با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بر خدمات خرد محله‌ای قرار داده‌ایم تا بتوانیم در این بخش خود را تقویت و انتظار شهروندان را به اجرا دربیاوریم.

شهردار بندرعباس همچنین در خصوص اجرای طرح BRT در شهر بندرعباس، افزود: این طرح با تلاش شبانه‌روزی تمامی نیروهای شهرداری بندرعباس به‌طور حتم تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد و شاهد تحولی در سیستم جابجایی مسافر شهری خواهیم بود.

امینی زاده با بیان اینکه طرح BRT در شهر بندرعباس از اسکله شهید باهنر(هدیش) آغاز و تا پایان فرودگاه و ورودی شهر ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: این طرح در جهت بهبود حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر بندرعباس است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر به‌صورت مستقیم اجرا خواهد شد، عنوان کرد: طرح BRT در شهر بندرعباس در چند مرحله اجرا درخواهد آمد و برای مسیرهای فرعی نیز پیش‌بینی خطوط اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی نیز برای رفاه حال شهروندان جهت جابجایی انجام‌شده است.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: طرح تپش ماحصل یک اقدام خوب از شهرداری و همراهی شهروندان است.

فیصل دانش با بیان اینکه زمان خدمت مسئولان کوتاه است و باید تلاش کرد تا در این فرصت بهترین خدمات را ارائه کرد، خاطرنشان کرد: باید از فرصت ایجادشده بهترین استفاده را برای حل مشکلات مردم به کار ببندیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تپش فرصت مناسبی برای مشارکت مردم و اجرای صحیح مدیریت شهری است، اضافه کرد: در بحث زباله یا طلای کثیف نباید به‌راحتی از مزایای آن عبور کرد و تنها کثیفی‌اش برای شهر باقی بماند بلکه باید با برنامه‌ریزی صحیح از مزایای آن بهره ببریم و با مشارکت صحیح شهروندان نیز میزان تولید آن بکاهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه در آمارهای شهرهای ساحلی میزان تولید زباله برای هر نفر 600 گرم اما در بندرعباس 800 گرم است، عنوان کرد: قطعاً هزینه‌ای که صرف جمع‌آوری زباله می‌شود، می‌تواند صرف ارائه خدمات در غالب اقدامات فرهنگی شود.

دانش در پایان گفت: هر جا شهروندان مشارکت داشتند و برای شهروندان ارزش قائل بودیم شاهد توسعه و عمران شهری خواهیم بود.

همچنین معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با بیان اینکه در حال حاضر طرح تپش(تفکیک پسماند شهری به‌صورت پایلوت در سه منطقه شهر بندرعباس در حال اجراست، اظهار کرد: این طرح در گلشهر جنوبی در منطقه یک، محله نایبند شمالی در منطقه ۲ و محله اوزی‌های منطقه ۳ شهرداری بندرعباس اجرایی شده است.

اسماعیل موحدی‌نژاد با بیان اینکه کاهش تولید زباله و صرفه‌جویی در منابع مالی، مهم‌ترین اهداف اجرای طرح تپش در بندرعباس است، اظهار کرد: در محله اوزی‌ها مجتمع‌های مسکونی و ویلایی، در نایبند شمالی هم بافت سنتی قدیمی و در گلشهر اقشار مختلف با فرهنگ‌های مختلف که بیشتر از خارج استان در این منطقه زندگی می‌کنند و بیشتر به‌صورت مجتمعی هستند که نحوه همکاری و همراهی ساکنان این مناطق با اجرای طرح تپش نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

موحدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در هر منطقه شش خانم آموزشگر باتحصیلات عالیه دانشگاهی و بیشتر در رشته‌های مرتبط با محیط‌زیست در این طرح مشارکت دارند که پس از تدوین منابع و سرفصل‌های آموزشی، از مهرماه طرح به‌صورت رسمی وارد فاز اجرا شد.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با بیان اینکه در ماه نخست، آموزشگران اقدام به آسیب‌شناسی، بررسی تعداد مخازن زباله، میزان تولید زباله و وضعیت جمع‌آوری زباله توسط پیمانکاران و وضعیت نظارت شهرداری، رعایت زمان و ساعت جمع‌آوری زباله، نحوه تفکیک زباله و... در محلات سه‌گانه پایلوت کردند، تصریح کرد: در آبان ماه آموزش‌های چهره به چهره به ساکنان این مناطق، توزیع بروشور و... در خصوص اجرای طرح تپش توسط آموزشگران شروع شد و همزمان جمع‌آوری زباله‌های خشک تفکیک‌شده در هر منطقه در دو روز در هفته نیز آغاز شد.

وی اظهار کرد: در بهمن‌ماه آموزشگرها در خصوص میزان تولید زباله و میزان تفکیک زباله‌های تر و خشک و عملکرد پیمانکاران تنظیف و تفکیک ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهند و آموزشگرها در واقع خودارزیابی می‌کنند و در اسفندماه  نیز راستی آزمایی آموزشگرها را انجام می‌دهیم.

موحدی نژاد ادامه داد: از ابتدای سال آینده نیز مخازن بزرگ زباله از کوچه‌ها و معابر و بلوارهای این محلات جمع‌آوری می‌شوند و در ساعات و زمان‌های اعلام‌شده زباله‌های تفکیک‌شده تر و خشک جمع‌آوری‌شده و انتظار می‌رود ساکنان مجتمع‌های مسکونی و تجاری و... این مناطق همراهی لازم را با اجرای طرح داشته باشند و از سال آینده اجرای طرح به سازمان پسماند شهرداری واگذار می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس افزود: پس از ارزیابی‌های صورت گرفته، درصورتی‌که طرح پایلوت با موفقیت انجام شود، سال آینده طرح تپش در تمام محلات و مناطق شهر بندرعباس اجرایی می‌شود و برنامه‌ریزی می‌شود زباله‌ها یک روز در میان جمع‌آوری شوند و منابع مالی صرفه‌جویی شده صرف احداث بوستان‌های محله‌ای، زمین‌های ورزشی، نصب المان و زیباسازی شهر و... می‌شود.

موحدی نژاد در خصوص مشوق‌های اجرای طرح تپش هم اظهار کرد: کارت‌های امتیاز به شهروندانی که در این طرح مشارکت دارند اعطا می‌شود و متناسب با این امتیازات از بیمه‌های آتش‌سوزی املاک، بلیط سینما و باغ پرندگان، کارت کارواش و... بهره‌مند می‌شوند و همچنین در اسفندماه سه ویژه‌برنامه بزرگ در این محلات برگزار می‌شود و از شهروندان و همراهان اجرای طرح تپش تجلیل می‌شود.

موحدی نژاد تصریح کرد: در مدارس نیز برنامه‌های آموزشی برای آموزش تفکیک زباله برگزارشده است؛ هرچند معتقدیم که این آموزش‌ها اثرگذاری لازم را نداشته است و بایستی آسیب‌شناسی در روند اجرای طرح صورت پذیرد.

برچسب ها:

BRT ،بندر عباس ،شهرداری 
نام
نظر شما