پنجشنبه 30 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
18 روستای خوزستان در محاصره سیلاب قرار دارد

۱۱:۲۹ | ۱۳۹۷/۱۱/۰۳

18 روستای خوزستان در محاصره سیلاب قرار دارد

عصر بازآفرینی: افزایش دبی رودخانه ها ناشی از رهاسازی آب سدهای کرخه و دز خوزستان در روزهای گذشته سبب بالا آمدن آب در آنها شده به گونه ای که اکنون 18 روستای استان در محاصره سیلاب قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از ایرنا، آن گونه که «عدنان غزی» فرماندار شوش می گوید طغیان رودخانه دز موجب محاصره حدود 15 روستای پایین دست رودخانه به ویژه آهو دشت در بخش شاوور این شهرستان شده است.

به گفته وی، دو روستا از جمله روستاهای آل حمدان و کاظم حیدر در بخش مرکزی شوش هم در محاصره سیلاب قرار گرفته اند که کار تخلیه احشام و دیگر موارد ضروری این روستاها و کمک رسانی به آنان با بسیج همه امکانات شهرستان آغاز شده است.

فرماندار شوش افزود: تجهیزات خودرویی این شهرستان برای جابه جایی اهالی روستاهایی که در محاصره سیلاب قرار گرفته اند وارد عمل شده و همه دستگاه های اجرایی و خدماتی نیز با تمام ظرفیت در حال کمک رسانی هستند.
وی گفت: گزارشی از تلفات احتمالی ناشی از سیلاب رودخانه دز تاکنون ارائه نشده اما خسارت وارده به مزارع کشاورزی و روستاهای بخش شاوور بسیار سنگین است.
غزی از اهالی روستاها و عشایر خواست احشام و کودکان خود را از رودخانه دور کنند.
او افزود: حدود 40 دستگاه لودر و کمپرسی در منطقه مستقر شده است.

**هیچ روستای اهواز در محاصره سیلاب نیست
فرماندار اهواز با رد شایعه محاصره چندین روستای این شهرستان ناشی از طغیان رودخانه کارون گفت: هیچ روستایی از حوزه شهرستان اهواز در محاصره سیلاب نیست اما برخی جاده های روستایی نزدیک به رودخانه دچار آبگرفتگی شدند.
«جمال عالمی نیسی» افزود: تلاش برای کنترل آب ورودی رودخانه دز به منطقه بام دژ و رفع آبگرفتگی جاده دسترسی محلی در بخش «الهایی» با بستن کانال توانا در بخش مرکزی این شهرستان ادامه دارد.
وی اظهار داشت: گروه های کارشناسی و عملیاتی ستاد مدیریت بحران استان در چند روز گذشته وارد منطقه شده و در حال تقویت سیل بندها و یا ترمیم برخی نقاط خطر ساز هستند.
او با تاکید بر اینکه به دلیل بارندگی های شدید نیاز است تا آب بخشی از حجم حوضه دز تخلیه شود، بیان داشت: در حال حاضر خروجی آب از سد دز یک هزار و 200 متر مکعب بر ثانیه اعلام شده است.
رئیس شورای تامین شهرستان اهواز ادامه داد: این حجم از آب خروجی برای رودخانه کارون تهدید آمیز نیست اما با توجه به دوره طولانی مدت خشکسالی، ممکن است در برخی از مناطق با مشکل مواجه شویم.
عالمی نیسی اقدام فرمانداری و ستاد مدیریت بحران در پیشگیری از مشکلات احتمالی بر اثر تخلیه آب خروجی حوضه آبی دز را به موقع عنوان کرد و گفت:امکانات و ماشین آلات ستاد مدیریت بحران برای رفع مشکلات ناشی از دبی خروجی حوضه آبی دز در محدوده کانال توانا در منطقه بام دژ مستقر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب از این کانال به برخی از نقاط بام دژ وارد شده و جاده دسترسی محلی در مسیر الهایی را تحت تاثیر قرار داده اما مسیر دسترسی به هیچ وجه قطع نشده است.
عالمی نیسی یادآور شد: تلاش برای کنترل آب ورودی رودخانه دز به منطقه بام دژ این شهرستان و رفع آبگرفتگی این جاده ادامه دارد.
وی تاکید کرد: با این وجود وضعیت عادی است و خبر جاری شدن سیل و آبگرفتگی در زمین های کشاورزی و یا روستاها بر اثر ازدیاد رودخانه شایعه و فضا سازی است.

***روستای مچریه دشت آزادگان در محاصره سیلاب
فرماندار دشت آزادگان گفت: امدادرسانی به روستای مچریه از توابع بخش بستان این شهرستان که در اثر بالا آمدن سطح رودخانه میسان دچار آبگرفتگی شده در حال انجام است.
غلامعباس هزاریان بیان کرد: شغل بیشتر مردم این روستا گاومیش داری است به همین دلیل در کنار این رودخانه زندگی می کنند که با بالا آمدن سطح آب رودخانه بر اثر بارش باران بخشی از این روستا دچار آبگرفتگی شده است.
وی گفت: سیل بند خاکی که در این منطقه وجود دارد به دلیل افزایش سطح آب رودخانه دچار مشکل و خسارت شده که هم اکنون نیروهای امدادی و دستگاه های مربوطه در حال ترمیم این سیل بند هستند.
هزاریان بیان کرد: در صورت تداوم بارش باران و افزایش بیشتر سطح آب این رودخانه خطرات جدی روستاهای مجاور آن را تهدید می کند از این رو خواستار رسیدگی فوری مدیریت بحران خوزستان برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از این وضعیت هستیم.
روستای مچریه 30 خانوار دارد و در سیل گرفتگی سال 95 دچار آبگرفتگی شده بود.


***سیلاب چهار روستای شهرستان شوشتر را تهدید می کند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان هم گفت: در حال حاضر چهار روستا از توابع شهرستان شوشتر در پایین دست سد دز در معرض خطر بروز سیلاب هستند که هشدارهای لازم به دستگاه های مربوطه داده شده است.
علی خدادادی بیان کرد: این روستاها شامل 'سری یک'، 'شیخ حسین'، 'یبیله رحمان' و 'عیله یک' هستند.
وی گفت: روستای یذاب از توابع شهرستان شوشتر نیز که دچار سیلاب شده بود برای تخلیه اهالی روستا اعلام آمادگی شد که با بازسازی سیل بند این منطقه تخلیه انجام نشد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: روستای دوهول از توابع شهرستان شوشتر نیز به طور کامل به دلیل وقوع سیلاب تخلیه شده است.
وی ادامه داد: هشدارهای لازم در خصوص وقوع سیلاب و آبگرفتگی به روستائیان روستاهای حاشیه رودخانه دز داده شده است و امدادرسانی به مناطقی که دچار سیلاب شده اند در حال انجام است.
خدادادی بیان کرد: پس از رهاسازی آب از دریچه سد دز، مناطق مختلفی تحت تاثیر این روان آب قرار گرفته اند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: در شهرستان شوشتر، بخش شعیبیه بار دیگر به دلیل بارش باران و رهاسازی آب از سد دز دچار سیلاب شده است، در سال 95 نیز بیش از 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و 36 روستای این شهرستان بعد از رهاسازی آب از سد دز دچار سیلاب شد و به زیر آب رفت.
وی گفت: بازسازی سیل بندهای مناطق پایین دست سد دز در دست انجام است.

***رهاسازی آب سدهای دز و کرخه برای کنترل سیلاب 6بهمن است
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم می گوید رهاسازی آب پشت سدهای کرخه و دز به منظور کنترل سیلاب ششم بهمن صورت می گیرد که پیش بینی شده با بارش شدید باران در این روز آب زیادی به حوضه دز وارد شود.
هوشنگ حسونی زاده افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای ، از اواخر روز شنبه هفته آینده (ششم بهمن) یک سامانه بارشی بسیار قوی ، خوزستان و مناطق بالادست را فرا می گیرد و در این خصوص هشدار لازم نیز از سوی هواشناسی خوزستان داده خواهد شد.
وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی مدیریت مخازن آب سدهای استان ، رهاسازی آب را از چند روز گذشته شروع کرده تا برای سیلاب آینده که پیش بینی شده حجم زیادی آب وارد مخازن 2 سد کرخه و دز می شود بتوان این سیلاب را مهار و کنترل، و از خسارات وارده به تاسیسات شهری و زیربنایی جلوگیری کرد.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد:هم اکنون حجم رهاسازی آب سد کرخه 350متر در ثانیه و سد دز حدود یک هزار متر مکعب در ثانیه است و رهاسازی در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
حسونی زاده با بیان اینکه برخی از مناطق و زمین های پایین دست دز و کرخه با رهاسازی آب این 2سد با آبگرفتگی رو به رو شده اند افزود: بیشتر زمین هایی که دچار آبگرفتگی شده اند در محدوده طبیعی این رودخانه ها بوده و در سال های گذشته برخی کشاورزان با تصرف آنها، اقدام به کشت محصولات کشاورزی در 2 سوی این رودخانه ها کرده اند.
به گفته وی رهاسازی آب سدهای شهید عباسپور ، گتوند علیا و کارون سه، در شمال شرق خوزستان به دلیل ظرفیت خالی مخازن این سدها انجام نشده است.

** چاره ای جز رهاسازی آب سدهای کرخه و دز نبود
استاندار خوزستان نیز گفت: چاره ای جز رهاسازی آب سدهای کرخه و دز به منظور مدیریت مخزن و پیشگیری و کنترل سیلاب پیش رو در ششم بهمن امسال وجود نداشت.
غلامرضا شریعتی افزود: هماهنگی و تدابیر لازم برای پیشگیری و کنترل بروز سیلاب ششم بهمن انجام شده و رهاسازی آب سدهای کرخه و دز در همین راستا است.
رهاسازی آب سد دز در چند روز گذشته، سبب بالا آمدن آب رودخانه کارون در اهواز و افزایش بیش از پنج برابری آورد آب آن شده است به طوری که دبی کارون در روز یکشنبه گذشته در مقطع اهواز به یک هزار و 98متر مکعب در ثانیه رسید.
بارندگی های شدید 2 روز پایانی هفته گذشته که تمرکز آن مناطق شمال و شمال شرق خوزستان بود سبب بالا آمدن آب مسیل ها و رودخانه ها و ورود حجم زیادی سیلاب به پشت سدهای استان خوزستان شد.
بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان میانگین بارش ها در استان از ابتدای سال آبی (اول مهر) تا 28دی حدود 344 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 4.5برابر افزایش نشان می دهد.
بارش های بسیار مناسب امسال علاوه بر آنکه وضعیت زیست محیطی تالاب های خوزستان بهبود بخشید سال پربار و پرمحصولی را برای خوزستان رقم زده است.

**بارش های پاییزی خوزستان 353 درصد افزایش یافت
مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بارندگی های سه ماهه پاییز 97 در استان، 142،4درصد نسبت به شاخص بلند مدت پاییزی و 353،2 درصد نسبت به پاییز سال گذشته افزایش داشته است.
محمد سبزه زاری اظهار داشت: بیشترین درصد افزایش بارندگی پاییز امسال نسبت به سال گذشته در ایستگاه های اهواز و شادگان ثبت شده است.
وی بیان کرد : میانگین بارندگی پاییز استان خوزستان معادل 244،5میلیمتر اعلام شد و بیشترین بارش پاییز استان در ایستگاه‌ حسینیه (اندیمشک)با 425،5میلیمتر و کمترین میزان بارش در آبادان با 104،2میلی‌متر ثبت شده است.

برچسب ها:

سیلاب ،خوزستان ،سد 
نام
نظر شما