دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
لزوم مقاومت مردم در برابر تخریب محیط زیست

۱۱:۴۶ | ۱۳۹۷/۱۱/۰۹

لزوم مقاومت مردم در برابر تخریب محیط زیست

عصر بازآفرینی: یک فعال محیط زیستی با اشاره به نمونه‌های موفق مقاومت مردم برای تخریب محیط زیست بر لزوم مقاومت در برابر تخریب محیط زیست تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از ایسنا، محمد درویش در مراسم اکران فیلم مستند «تالان؛ روایتی از آب‌های زیرزمینی ایران» که امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت و نقش محیط زیست در تمام ابعاد کشور، اظهار کرد: بی‌توجهی به حق‌آبه هورالعظیم در سال‌های گذشته باعث شد تا ۱۰ هزار نفر از معلمان خوزستان این استان را ترک کرده و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز تقاضای ترک خوزستان را بدهند و کیفیت آموزش‌و پرورش خوزستان در بین ۳۱ استان رتبه ۳۱ را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: هم‌چنین تمام سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه گردشگری در خوزستان عملاً شکست خورده و پیوسته شمار گردشگرانی که وارد خوزستان می‌شود کم می‌شود. این اتفاق در خوزستانی می‌افتد که بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات کشاورزی کشور است، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری نفت و گاز در آن انجام می‌شود، تمامی رودهای مهم و با ارزش ایران از آن استان جاری است و بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور –منطقه آزاد اروند- در آن استان قرار دارد.

درویش تصریح کرد: هم‌چنین بر اساس گفته‌های رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، ۹۵ درصد شهروندان این استان گفته‌اند که اگر فرصتی فراهم شود این استان را ترک می‌کنند. مرکز آمار ایران نیز در گزارش سال ۹۵ گفته است که با وجود این‌که بالاترین آمار رشد جمعیت با ۴.۸ درصد در خوزستان رخ داده است، کم‌ترین میزان رشد جمعیت یعنی کم‌تر از ۰.۶۵ درصد در خوزستان اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان در حال خالی شدن است. در جایی که می‌توان پول پارو کرد کسی حاضر به زندگی نیست.

این فعال محیط زیست بیان کرد: فریادهای مردم و نخبگان می‌تواند سبب شود تا مدیرانی که معمولاً عادت کرده‌اند تا نوک بینی خود را ببینند، عمیق‌تر و ژرف‌تر به حوزه مسئولیت خود و دانش بین رشته‌ای که باید وجود داشته باشد تا پایداری محیط زیست رقم بخورد اشراف پیدا کنند.

وی با اشاره به روایت مقاومت مردم در برابر احداث چاه در مجاورت قنات قصبه گناباد در مستند «تالان»، گفت: اگر قنات قصبه گناباد مانده به دلیل آن است که مردم قنات را دوست داشتند و آن را معامله نکردند، حتی اگر چند نفر در آن‌جا کشته شدند، اما این پرسش مطرح است آیا تنها راهی که برای مقاومت در حفظ محیط زیست می‌ماند این است؟

درویش عنوان کرد: در اواخر دولت احمدی‌نژاد یکی از افراد پر نفوذ و قدرتمند توانسته بود مجوز حفر معدن بر روی کوه‌شاه بافت را که منشأ اصلی تنها رودخانه جنوب شرق ایران -حریر رود- است، دریافت کند. این آدم به بهانه اشتغال ۲۰۰ نفر در حال تراشیدن کوه و برف و یخ آن بود. هر چقدر با مسئولان صحبت کردیم این فاجعه بزرگ به گوششان نمی‌رفت. در نهایت چاره‌ای جز این‌که فراخوان بدهیم نداشتیم. ۱۱۰۰ نفر جمع شدیم و در کوه‌شاه زیر لودرها خوابیدیم. هنگامی که این خبر به استاندار رسید چاره‌ای جز صدور فرمان تعطیلی معدن نداشت. آیا جز این راهی برای این‌که متوجه شوند باید طبیعت ایران را حفظ کنیم وجود ندارد؟

وی افزود: چند مدیرکل محیط زیست استان زنجان تغییر کردند، چرا که مسائل سرب و روی زنجان حاضر به تن دادن به ملاحظات زیست محیطی نبودند و با یک تلفن می‌توانستند مدیرکل‌ها تغییر دهند تا این‌که ۸۵ هزار نفر از مردم زنجان به خیابان ریختند و استاندار چاره‌ای نداشت جز اینکه فرمان تعطیلی کارخانه سرب و روی تا اجرای ملاحظات زیست محیطی را بدهد.

این فعال زیست محیطی با اشاره به فرهنگ زیست محیطی مردم روستای دیزباد نیشابور، گفت: مردم ایران یاد گرفتند که هیچ گیاهی علف هرز و هیچ جانداری جاندار زیانکار نیست. آن‌ها یاد گرفتند که درختان بلند قد را قطع نکنند. چون این درختان امنیت پرندگان را تأمین می‌کند و امنیت برای پرندگان یعنی زاد و ولد بیش‌تر و آن‌ها هستند که آفت‌ها کنترل می‌کنند و فضله‌هایشان حاصل‌خیزی خاک افزایش پیدا می‌کند و نیاز به کود شیمیایی ندارد. حال مردم دیزباد بالا خوب است و در این نقطه در ۱۰۰ سال گذشته تنها یک قتل اتفاق افتاده که مربوط به فردی خارجی بوده است.

وی با طرح این پرسش که «آیا قصه دیزباد بالا یک قصه استثنایی است؟»، افزود: شاید یکی از نقاط ضعف مستند تالان این است که بعد از نمایش این سناریوی تراژدی که اتفاق افتاده خوب است که بگویند اگر در گرمایگان فسا ۲۰۰۰ هکتار جنگل داریم چگونه سید آهنگ کوثر توانسته چنین جنگلی را بدون یک قطره آب ایجاد کند و تراز منفی سفره‌های آب زیرزمینی را برعکس کند؟

درویش با اشاره مثال‌های دیگری از تغییرات مثبت محیط زیستی به همت فعالان محیط زیست در مناطق مختلف کشور، تصریح کرد: کار بزرگی که ما باید در محیط‌های علمی و فرهنگی به آن توجه کنیم این است که به جای آن‌که فقط به الگوهای غربی که هیچ تناسبی با فرهنگ و دیانت و بیشینه ما ندارند توجه کنیم، بیاییم و الگوهای خود را به روز کنیم.

وی اضافه کرد: مردم ایران در شمار فرهیخته‌ترین، والاترین، ارزشمندترین و عاشق‌ترین مردم دنیا در رابطه با سرزمین هستند. هرجا که به مردم اعتماد کردیم و آن‌ها را شریک قدرت کردیم، آن‌ها بهترین عملکرد را داشتند.

وی با تأکید بر لزوم قانون‌گذاری برای حفظ محیط زیست، گفت: درست است که سرانه مصرف آب در ایران از پرمصرف‌ترین کشور اروپایی هم بیش‌تر است، اما اگر در آن‌جا هم محدودیت و قانون وجود نداشته باشد مصرف از ایران بالاتر خواهد بود. تا برای کاهش صرف آب انگیزه ایجاد نکنیم، مصرف بالا خواهد بود.

این فعال محیط زیست افزود: باید از خود شروع کنیم و مصرف آب را کاهش دهیم.

برچسب ها:

محیط زیست 
نام
نظر شما