شنبه 1 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
شهاب سنگ «چادرملو» در بولتن جهانی ثبت شد

۱۰:۱۸ | ۱۳۹۷/۱۱/۱۶

شهاب سنگ «چادرملو» در بولتن جهانی ثبت شد

عصر بازآفرینی: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: «حجت کمالی» ملقب به مرد شهاب سنگی ایران با سفر به این استان و کشف شهاب سنگی جدید در عرصه طبیعی «چادر ملو» توانست آن را به نام خراسان جنوبی در بولتن جهانی ثبت کند.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از ایرنا، مرتضی عربی اظهار داشت: این پژوهشگر و شهاب سنگ شناس اردیبهشت ماه امسال به خراسان جنوبی سفر کرد و پس از تحقیقات توانست نام شهاب سنگ چادر ملو را در بولتن جهانی ثبت کند.


وی افزود: ثبت این شهاب سنگ می تواند در جذب گردشگر برای جست و جوی انواع سنگ های آسمانی موثر باشد.


مرد شهاب سنگی ایران نیز در این خصوص گفت: شهاب سنگ چادر ملو به وزن یک هزار و 24 گرم است که اردیبهشت امسال در جنوب غربی استان خراسان جنوبی و منطقه چادرملو کشف شد.


حجت کمالی بیان کرد: پس از کشف، مقدار 21 گرم از این شهاب سنگ برای آنالیز و طبقه بندی به دانشگاه فرانسه ارسال شد.


وی یادآور شد: بعد از گذشت 9 ماه از آزمایش ها و آنالیزهای مربوطه این شهاب سنگ در بولتن جهانی به نام ایران و استان خراسان جنوبی به عنوان شهاب سنگ چادرملو به ثبت رسید.


پژوهشگر زمین شناسی و سنگ تاکید کرد: شهاب سنگ مذکور از نوع سنگی کندرایت گروه L5 بوده و جز کمیاب ترین و با ارزش ترین شهاب سنگ ها به شمار می رود.


وی اظهار داشت: بولتن جهانی تنها مرجع رسمی و بین المللی برای ثبت و نام گذاری شهاب سنگ ها است.


کمالی که قصد راه اندازی موزه شهاب سنگ را دارد، گفت: این شهاب سنگ کنار سایر نمونه های شهاب سنگی در موزه ای که به زودی راه اندازی می شود با نام خراسان جنوبی نگهداری خواهد شد.

نام
نظر شما