پنجشنبه 9 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
پتروشیمی های کاغذی مردم را افسرده کرده است

۱۵:۳۰ | ۱۳۹۸/۰۳/۲۹

پتروشیمی های کاغذی مردم را افسرده کرده است

عصر بازآفرینی: جمالی با انتقاد از عملکرد قرارگاه خاتم گفت: به مسوولان قرارگاه می گوییم شما که مطمئن بودید این چهار پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد، چرا پذیرفتید و مردم ما را بیهوده امیدوار کردید اما آقایان هیچ پاسخی ندارند.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از نفت ما، نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه کلنگ زنی چهار پتروشیمی فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب در اردیبهشت سال 1386 انجام شد گفت: متاسفانه این چهار پتروشیمی در تمامی این سالها هیچ پیشرفتی نداشته و به جرات می توان اعلام کرد که پتروشیمی های کاغذی بوده اند. 

دکتر محمدجواد جمالی نوبندگانی، با اعلام اینکه اسم این 4 پتروشیمی، پتروشیمی پلی اتلین مرکز است گفت: این 4 پتروشیمی جوری طراحی شده که باید با هم به سرانجام برسد تا کارآیی داشته باشند.

وی در توضیح دلایل ضرورت بهره برداری همزمان گفت: در قالب این پتروشیمی ها طراحی شده که پلی اتلین را از پارس جنوبی از فاصله صدها کیلومتری به منطقه فیروز آباد فارس بیاورند تا در آنجا استحصالی صورت بگیرد، سپس با لوله به جهرم برود و پلی اتلین سبک و سنگین در جهرم استخصال بشود و دوباره لوله کشی بشود تا پلی اتلین به فسا بیاید و تبدیل به پلی اتلین سبک بشود و در نهایت به داراب برود تا در این شهر نیز بخش دیگری از پلی اتلین استحصال شود. 


نماینده فسا در مجلس با تاکید بر اینکه این پتروشیمی ها از ابتدا مشکل آب داشته اند گفت: قبل از بارندگی های اخیر، مردم این شهرها برای آب شرب خودشان مشکل داشتند در حالی که به طور متوسط برای هر کدام از این پتروشیمی ها به غیر از فیروزآباد به طور متوسط سالانه سه میلیون و 500 هزار متر مکعب آب لازم است و برای پتروشیمی فیروز آباد بین 8 تا 11 میلیون متر متکعب آب لازم است. 

وی با اعلام اینکه این پروژه ها در زمان دولت احمدی نژاد کلید خورد گفت: در زمان احمدی نژاد همه چیز بدون حساب و کتاب انجام می شد، بنابر این سازمانهایی که ابتدا تقبل کرده بودند این پروژه ها را انجام بدهند، بعدها منکر شدند و حتی برخی از وزرای نفت که ابتدا اعلام کردند متان مورد نیاز این پتروشیمی ها را تامین می کنیم، بعدها انجام آن را منکر شدند. 

جمالی با اشاره به اینکه پس از کش و قوس های فراوان، این 4 پتروشیمی را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا دادند گفت: قرارگاه خاتم دایم ابراز ناتوانی می کند و دلیل می آورد که پتروشیمی مرکزی توجیه اقتصادی ندارد به همین دلیل چندین جلسه را با مسوولان قرارگاه خاتم برگزار کردیم که هیچ نتیجه ای نداشته است. 

وی با انتقاد از عملکرد قرارگاه خاتم گفت: به مسوولان قرارگاه می گوییم شما که مطمئن بودید این چهار پتروشیمی توجیه اقتصادی ندارد، چرا پذیرفتید و مردم ما را بیهوده امیدوار کردید اما آقایان هیچ پاسخی ندارند. 

نماینده فسا پتروشیمی مرکزی اتلاف منابع توصیف کرد و گفت: در هر چهار شهرستان به خصوص در فسا، جهرم و داراب کار دراندازه ای جزیی پیش رفته و تنها دیوار کشی یا ساختمان سازی جزیی صورت گرفته که در مجموع حدود 14 درصد است. 

وی در مورد اعتبار لازم برای راه اندازی این پتروشیمی ها گفت: وقتی دلار سه هزار تومان بود، اعلام می کردند که چهار پتروشیمی 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و اکنون که دلار سرسام آور بالا رفته به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا آنها را راه اندازی کنیم.  

جمالی در پاسخ به اینکه آیاسرمایه گذاری های موجود سوخته است گفت: البته بخشی از این سرمایه گذاری در قالب تملک زمین یا دیوار کشی بوده و در مجموع زیاد هزینه نشده و تنها پروژه های کاغذی است. 


وی در پاسخ به اینکه آیا پیگیری ها به نتیجه رسیده یا خواهد رسید گفت: استانداری فارس جلسات مختلفی برای راه اندازی پتروشیمی مرکزی می گذارد و از سوی دیگر بنیاد برکت نیز پای کار آمده اما تاکنون بی نتیجه بوده است. 

نماینده فسا با ابراز تاسف از اینکه هر از چندگاهی جلساتی برگزار می شود و عده ای دور هم می نشینند و شیرینی ومیوه ای می خورند گفت: اینکه فعالیت عمرانی پتروشیمی مرکزی آغاز شود اتفاق نمی افتد و کار به نتیجه نمی رسد.  

جمالی از نامه نگاری نمایندگان استان فارس به رییس جمهور و انتقادهای گسترده خبرداد و گفت: ما به عنوان نمایندگان استان فارس اعلام کرده ایم که چون به مردم قول داده اید چهار پتروشیمی راه اندازی می کنید و کلنگ زنی کرده اید، حتی اگر زیان هم داشته باشد، دولت باید آنها را به سرانجام برساند.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما