پنجشنبه 9 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
بازار مسکن به سمت تعادل حرکت می‌کند

۱۵:۱۴ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

بازار مسکن به سمت تعادل حرکت می‌کند

عصر بازآفرینی: وزیر راه و شهرسازی می گوید که اکنون قیمت خانه سیر نزولی به خود گرفته و به سمت نقطه تعادل حرکت می کند. آمارهای دریافتی از معاملات مسکن در سطح کشور هم بخوبی مؤید این مطلب است که قیمت مسکن روندی کاهشی دارد، اما هنوز تا رسیدن به تعادل فاصله داریم.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از ایرنا، مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: تغییرات ناگهانی در شاخص های کلان اقتصادی ظرف دوسال اخیر تأثیر نامطلوبی بر بازار مسکن گذاشت و موجب آشفتگی قیمت ها در این بازار شد. طبق آمار رسمی ظرف دوسال گذشته میانگین قیمت مسکن در سطح کشور بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت ولی ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش شتاب نرخ تورم طی چهارماهه گذشته موجب شد تا هیجانات روانی بازار مسکن فروکش کند و اینک قیمت ها در این حوزه به سمت تعادل حرکت می کند.

وی ضمن ارائه چشم اندازی از بازار مسکن در آینده گفت: پیش از هرگونه تحلیل بازار مسکن باید بپذیریم که وزارت راه و شهرسازی هیچگونه دخل و تصرفی در نوسانات اخیر بازار مسکن نداشته و رشد حباب گونه قیمت‌ها در دو سال اخیر غیرعادی و غیرواقعی بوده است.

به گفته وی، خوشبختانه ایجاد ثبات در بازارهای موازی و بهبود شاخص های کلان اقتصادی باعث شد تا ظرف ۴ ماهه گذشته، از هجوم سرمایه های سرگردان به بازار مسکن کاسته شود و نگرانی سرمایه گذاران برای آینده بازار کاهش یابد.

اسلامی تأکید کرد: اکنون قیمت خانه سیر نزولی به خود گرفته و به سمت نقطه تعادل حرکت می کند. آمارهای دریافتی از معاملات مسکن در سطح کشور هم بخوبی مؤید این مطلب است که قیمت مسکن روندی کاهشی دارد، اما هنوز تا رسیدن به تعادل فاصله داریم.

وی افزود: پاسخ مناسب متقاضیان به درخواست وزارت راه و شهرسازی برای دست نگه داشتن در خرید خانه از یک سو و فروکش کردن تب معاملات موجب شده تا بازار مسکن به دوره رکود معاملات وارد شود و همین مساله بستر مناسبی برای کاهش قیمت ها را پدید آورده است.

به موازات این اقدام، برنامه وزارت راه و شهرسازی برای عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در قالب طرح ملی تولید مسکن تا سال آینده و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر تا پایان امسال، نگرانی متقاضیان واقعی را از تأمین مسکن کاهش داده است.

این طرح با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون برای وزارت راه و شهرسازی، توانمندسازی خانوارها برای خرید مسکن و ایجاد قابلیت برای خانه دار شدن جامعه هدف(اقشار متوسط و کم درآمد) دارای اهمیت است، به همین دلیل تمام توان خود را روی ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری و تولید مسکن به ویژه در بافت فرسوده کلانشهرها گذاشته ایم. این جامعه شاملِ دهک‌های ۳، ۴، ۵ و ۶ هستند و در برخی از استان‌ها دهک هفتم هم مشمول این برنامه است.

البته طرح تأمین مسکن مشمولان دهک اول و دوم از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین مسکن‌ساز آغاز شده است.

وی ادامه داد: این مساله یک شعار نیست زیرا به دلیل جذابیت های موجود در طرح اقدام ملی تولید مسکن، از ابتدای امسال تاکنون ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است. اکنون اراضی طرح اقدام ملی شناسایی شده و مراحل آماده سازی تا ساخت این تعداد واحد مسکونی در دست اجراست. از طرف دیگر وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف، زمین مناسب برای ساخت مسکن کارکنان خود را دریافت کرده اند و درحال ایجاد زیرساخت های اولیه هستند. به گفته اسلامی، با این روند می توان امیدوار بود که فرآیند ساخت تمامی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی وعده داده شده تا پایان امسال آغاز می شود. تکمیل این تعداد واحد مسکونی به ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ نیاز دارد و اجرای این طرح برای ۱۳۰ هزار نفر در سراسر کشور اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

وی افزود: طی سه ماهه گذشته باهدف نیازسنجی و بر اساس میزان تقاضایی که از آمارهای قابل استناد استخراج شد، برنامه ایجاد واحدهای مسکونی هر شهر را در قالب یک سامانه تعریف و تبیین کردیم و اکنون در جایگاهی قرار داریم که نیاز واقعی تولید مسکن در هر شهر را می دانیم و سرمایه گذاران را هدفمندتر از گذشته به مشارکت در طرح ملی تولید مسکن هدایت می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از طرف دیگر با ابلاغ رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و رئیس کل بانک‌مرکزی تمامی بانک‌ها مکلف شده اند تا سقف ۲۰ درصد از تسهیلات خود را برای رونق ساخت مسکن در کشور اختصاص دهند. بنابر این به محض شناسایی سازندگان خوشنام در هر شهر برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن از آنها کمک گرفته خواهد شد.

وی گفت: چنانچه یک سازنده ۲۰ درصد آورده داشته باشد ۸۰ درصد پول موردنیاز برای تولید واحدهای مسکونی به شکل تسهیلات توسط بانک به سازندگان واجد شرایط اعطا می شود که این تسهیلات قابل انتقال به خریداران نهایی است.

این مقام مسئول گفت: با موافقت بانک مسکن، اعتبارات صندوق پس‌انداز یکم به طرح تولید اقدام ملی متصل شد تا کسانی که در این صندوق حساب باز کرده‌اند بتوانند از این تسهیلات برای ساخت مسکن استفاده کنند.

وی گفت: اکنون فاصله میان قیمت خانه با قدرت خرید متقاضیان بسیار زیاد شده است ولی ما تلاش می‌کنیم امید به خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگ را به زیر ۱۰ سال و شهرهای کوچک را به سه سال برسانیم.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما