جمعه 10 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
سومین همایش تهران هوشمند ۱۸ و ۱۹ آذر برگزار می شود

۱۷:۱۰ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۱

سومین همایش تهران هوشمند ۱۸ و ۱۹ آذر برگزار می شود

عصر بازآفرینی: مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران گفت: سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند ۱۸ و ۱۹ آذر ماه با حضور شهردار تهران و وزیر ارتباطات برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از فارس، فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صبح امروز در نشستی خبری در خصوص سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت: تهران هوشمند امسال به طور دقیق آغاز شده است و در گامهای اول این هستیم.

فرجود ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری همایش تهران هوشمند این بوده است که تهران محملی برای بحث و گفت و گو در خصوص شهر هوشمند باشد.

وی افزود: هفته تهران هوشمند از فردا یعنی سه شنبه ۱۲ آذر آغاز شده و تا هفته آینده ادامه خواهد داشت. فردا به نام روز تهران نوآور نامگذاری کرده‌ایم که مخصوص استارتاپهای حوزه شهری است.

فرجود خاطرنشان کرد: روز سه شنبه ۱۲ آذر همچنین گذر فناوری را در پلازای هفتم تیر برگزار خواهیم کرد تا محلی برای ارایه فناوری‌هایی که به زندگی امروز مردم وارد شده باشد.

وی ادامه داد: همچنین دو چالش در این هفته برگزار خواهد شد که یکی مربوط به هوش مصنوعی است و دیگری چالش نوآورانه در حوزه داده های شهری است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران افزود: در این هفته افتتاح مراکز نوآورانه شهر هوشمند را خواهیم داشت.

فرجود گفت: روز دوشنبه هفته آینده یعنی روز ۱۸ آذر شاهد اجرای همایش تهران هوشمند خواهیم بود که شهردار تهران و وزیر ارتباطات مهمان ویژه این همایش خواهند بود.

وی تصریح کرد: به گونه ای برنامه ریزی شده است که از ظهر روز دوشنبه تا عصر روز سه شنبه دوازده پنل تخصصی در حوزه هوشمند سازی شهر برگزار شود.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران ادامه داد: البته در کنار این دوازده پنل و نشست قرار است ۶ کارگاه داخلی و خارجی برگزار شده و دستاوردهای حوزه هوشمند سازی شهری مورد بررسی قرار گیرد.

فرجود افزود: در این دو روز نمایشگاهی از شهر هوشمند هم برگزار خواهد شد که تا امروز ۵۰ استارتاپ برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند که حضور برای استارتاپ ها رایگان بوده است.

وی گفت: یک کار جدیدی که در حال انجام است این است که یک نمایشگاه ثانویه هم برگزار می شود که نمایشگاه ارایه نیازهای شهرداری است. در این نمایشگاه ها هر کدام از سازمانها نیازهای از پیش احصا شده خود را ارایه می کنند تا استارتاپها فرصت فعالیت بیشتر داشته باشند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران خاطرنشان کرد: برای اولین بار فن بازار شهر هوشمند با همکاری فن بازار ملی برگزار خواهد شد و دبیرخانه دایمی خواهد داشت.

فرجود ادامه داد: یکی از گلایه هایی که از دومین همایش شهر هوشمند می شد این بود که بار علمی این همایش پایین بود از این رو امسال محلی برای ارایه مقالات علمی را در نظر گرفتیم و با همکاری دانشگاه امیرکبیر این بخش از همایش اجرا خواهد شد.

وی افزود: بنای ما این نبوده است که در این همایش سازمان فاوا فقط قرار باشد که ارایه عملکرد کند بلکه قرار است همه مدیران شهرهای هوشمند در کشور بیایند و نظرات خود را و ایده‌هایشان را بگویند.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران گفت: در حوزه سامانه تهران من هم یک سری نوآوری های جدید خواهیم داشت و یک سری سرویس جدید به این سامانه اضافه خواهد شد تا کارها هوشمندانه تر اجرا شود.

فرجود تصریح کرد: برای مثال امروز می توانید از سامانه تهران من بلیت مترو خریداری کرده و بدون نیاز به چاپ بلیت و صرفا با بارکد دو بعدی ارایه شده از گیت های مترو عبور کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نوآوری های سامانه تهران من بحث ثبت مشکلات شهری است که دیگر نیازی به تماس با سامانه ۱۳۷ نیست و می شود صرفا با ورود به سامانه تهران من مشکلات را ثبت کرده و حتی عکس و فیلم و لوکیشن هم اضافه کنید.

فرجود در پاسخ به سوالی درخصوص نواحی نوآورانه و وضعیت فعالیت آنها ادامه داد: در شهر تهران چند طرح برای توسعه نوآوری داریم که یکی از اینها همین بحث نواحی نوآورانه است.

وی افزود: یکی از این نواحی در منطقه ۶ تهران قرار گرفته است زیرا در این منطقه دانشگاه های زیادی حضور دارند و می شود نواحی نوآورانه را در حواشی آنها ایجاد کرد.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران گفت: البته فقط بسنده به این منطقه نشده است و در منطقه ۲ و ۴ و ۱۴ هم برنامه هایی داریم و تلاش می شود نواحی در کل شهر پراکنده شود.

فرجود خاطرنشان کرد: ما در حوزه تبادل اطلاعات با سایر ارگانها همکاری های خوبی داشته ایم و همین امروز هم ارتباط خوبی با معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات داریم.

وی ادامه داد: یک ساختمانی را وزارت ارتباطات در اختیار ما قرار داده است برای اجرای کارهای مشترک و اتفاقا اینگونه نبوده است کار ها مقطعی باشد و ابتر بماند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درخصوص اینکه قرار است امسال چه بهره برداری از این همایش به نفع شهر بشود گفت: برای مثال در حوزه ترافیک ما با یک موضوع چند وجهی مواجه هستیم.

فرجود گفت: این موضوع چند وجهی صرفا با یک برنامه و یک طرح به سرانجام نمی رسد. برای مثال ما در حوزه ترافیک شهر تهران باید به منطقه بندی شهری و بسیاری از کارهای دیگر روی بیاوریم.

وی تصریح کرد: ما امروز در سامانه تهران من نقشه ترافیک شهری را به لحظه آپلود کرده ایم تا مردم پیش از حرکت با خودروی خود بدانند از کدام مسیر استفاده کنند بهتر است.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در بحث ترافیک و شهر هوشمند باید به آن توجه کرد این است که ما باید به سمتی گام برداریم که میزان سفرهای مردم کاهش پیدا کند.

فرجود افزود: ترافیک را می شود با شهر هوشمند حل کرد اما به این شرط که در مسیر کاهش تردد های مردم قدم برداریم. یعنی مردم نیازی نداشته باشند برای انجام کارهای شخصی در شهر تردد کنند و بتوانند از منزل یا محل کار مشکلات خود را حل کنند.

وی درخصوص اینکه چه تدبیری اندیشیده شده است تا در زمان قطع اینترنت مشکلی برای استفاده از اپلیکیشن های شهری ایجاد نشود گفت: ما در تمام این روزهایی که اینترنت جهانی قطع بود اپلیکیشن های شهرداری تهران فعال بود و از این پس هم در این مواقع فعال خواهند بود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درخصوص اینکه برای این همایش چه میزان بودجه در نظر گرفته شده است گفت: هزینه خاصی برای این همایش در نظر گرفته نشده است و تلاش شده است تا با همکاری بخش خصوصی این همایش را برگزار کنیم تا بار مالی زیادی به شهرداری تحمیل نشود.

فرجود ادامه داد: ما بنا نداریم با ایجاد برخی سرویس ها در سامانه تهران من یک کار موازی با ۱۳۷ ایجاد کنیم بلکه بنای ما این است که دسترسی ها و همچنین رفع مشکلها آسان شود.

وی افزود: در حوزه سامانه شفافیت ما هم برخی از مشکلات و برخی مشکلاتش را می پذیریم اما آن سامانه بیشتر یک داشبورد برای ارایه یک سری داده است.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران درخصوص اینکه وقتی صحبت از تهران هوشمند می شود و می گویید کار باید براساس تحلیل داده ها پیش برود در حالی که امروز این کار انجام نمی شود و ما امروز شاهدیم که حتی اطلاعات شهرداری از درست اجرا شدن طرح ترافیک جدید و تأثیر آن بر روی آلودگی هوا هم به روز نیست برای این موضوع چه طرحی دارید گفت: درست است که ترافیک و آلودگی به هم ربط دارد اما دو موضوع مستقل است.

فرجود تصریح کرد: مجموعه ای که در فاوا در حال فعالیت هستند باید داده هایی که برای تحلیل نیاز است را ارایه کنند و اینکه آیا همه این داده ها کافی بوده یا اینکه کافی نبوده باید معاونت حمل و نقل ترافیک نظر بدهد.

وی ادامه داد: پیش از سال ۹۷ شما فقط سه حالت داشتید چه زمانی وارد شود و چه زمانی خارج شود و چقدر در طرح باشد در حالی که امروز نحوه محاسبه رقم عوارض تردد بیش از ۸ مدل محاسبه می‌شود.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما