چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
۲۰۰ هزار مسکن کارگری احداث می‍شود

۱۸:۳۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۱

۲۰۰ هزار مسکن کارگری احداث می‍شود

عصر بازآفرینی: امروز تفاهم‌نامه‌ای به منظور احداث ۲۰۰ هزار مسکن کارگری به امضای وزرای راه و شهرسازی و کار رسید.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از ایسنا،  محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان انعقاد تفاهم‌نامه با وزیر کار برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری گفت: طرح اقدام ملی مسکن یک طرح فراگیر است که همه اقشار جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. تفاهم‌نامه‌هایی هم که در این خصوص منعقد می‌شود هدف این است که به صورت پیوسته تامین مسکن را انجام دهیم.

وی افزود: طرح اقدام ملی به حمدلله وارد فاز عملیاتی شده و تا پایان آذر ماه ۲۴۰ هزار نفر در به علاوه ۲۰ هزار نفر در بافت‌های ناکارآمد ثبت نام کرده‌اند که جمع ثبت نامی‌ها به ۲۶۰ هزار نفر می‌رسد.


اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم واحدها در مناطق دارای زیرساخت احداث شود، گفت: اراضی که انتخاب شده حتما در محدوده شهری و جاهایی است که مباحث عمرانی در آن لحاظ شده است اگر هم نشده امروز در حال عمران هستیم تا مردم از نظر زیرساخت‌ها در رنج نباشند.


وی درباره چگونگی تامین منابع احداث ۲۰۰ هزار مسکن کارگری گفت: تسهیلات از طریق بانک توسعه تعاون، بانک رفاه، صندوق بازنشستگی و بانک مرکزی تامین می‌شود و منابعی هم از طریق آورده متقاضیان خواهد بود. این مسئله موجب رونق اشتغال می‌شود و این طرح می‌تواند سهم خود را از رونق اقتصادی ایجاد کند. همچنین در بحث نظامات فنی و مهندسی تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود تا خانه‌ها از ایمنی و استحکام برخوردار باشند.

وزیر راه و شهرسازی درباره تامین مسکن کارگران فصلی که بعضا از پوشش بیمه و حقوق ثابت برخوردار نیستند، گفت: کارگران فصلی هم می‌توانند مشمول این طرح باشند. هم اکنون کسانی که در طرح اقدام ملی ثبت نام می‌کنند از همه اقشار و طبقات هستند و ما محدودیتی برای این موضوع نداریم. لذا کارگران ساختمانی هم می‌توانند در این طرح نام نویسی کنند و از آن بهره‌مند شوند.

در بخش دیگری از این نشست محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ۱۴ میلیون خانوار در جامعه کارگری، گفت: باید از ظرفیت‌های قانونی و اصل ۳۱ قانون اساسی برای تامین مسکن کارگران استفاده کنیم. هم اکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری بگیر تامین اجتماعی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته صندوق بازنشستگی و بالغ بر ۱۴ میلیون خانوار در جامعه کارگری حضور دارند که نسبت به تامین مسکن این گروه‌ها تکلیف قانونی داریم. لذا طی این تفاهم‌نامه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در عرض سه سال برای کارگران احداث می‌کنیم.

شریعتمداری تصریح کرد: قانون کار، مجموعه وزارت کار را برای تامین مسکن کارگران مکلف کرده است. همچنین تکالیفی برای دولت در بخش تامین منابع گذاشته شده که باید از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف حتما به تنهایی وزارتخانه‌ها و جامعه کارگری موفق به انجام کار نمی‌شوند، باید از منابع نظام بانکی استفاده کنیم. در این زمینه بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران ما را همراهی می‌کنند. صندوق‌های تامین اجتماعی هم تکلیف معینی دارند و از بخشی از منابع خود برای تحقق این مهم اختصاص می‌دهند.

وزیر کار درباره نحوه همکاری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در تامین زمین رایگان مجموعه ما را همراهی خواهد کرد.

به گفته شریعتمداری، یکی از نقاط پرجمعیت کارگری در شهرهای صنعتی است که باید از امکانات شهرهای صنعتی و تکالیف کارفرماها در تامین مسکن کارگران استفاده شود.

در بخشی از این نشست محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن یک نقشه راه داریم که سه بخش را شامل می‌شود. بخش اول به اختصاص زمین رایگان ۹۹ ساله مربوط است. موضوع دوم به خانه دار کردن دهک‌های چهار تا هفت بر می‌گردد که تا کنون ۲۶۰ هزار نفر برای این طرح ثبت نام کرده‌اند.

محور سوم طرح اقدام ملی نیز تفاهم‌نامه‌هایی است که با دستگاه‌های دولتی منعقد می‌شود. تا کنون با وزارت دفاع و وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم و امروز هم برای تامین مسکن کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، با وزارت کار تفاهم‌نامه منعقد خواهیم کرد.

محمودزاده تصریح کرد: هدف این است که امکانات دو وزارتخانه کنار هم قرار گیرد و در این زمینه نقش منابع مالی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما