جمعه 10 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بافت پیرامونی حرم رضوی هزینه شد

۱۶:۴۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۲

۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بافت پیرامونی حرم رضوی هزینه شد

عصر بازآفرینی: شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: تا کنون در طرح نوسازی و بازسازی محدوده حرم مطهر رضوی ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه و پروژه‌های متعددی اجرا شده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، سید مصطفی نعمتی روز جمعه در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن اظهار داشت: در دو سال گذشته مشکلات ۲۶ پروژه سرمایه گذاری در این منطقه حل شد که حجم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها ۲۲ هزار میلیارد ریال است.


وی اضافه کرد: با آغاز فعالیت شورای پنجم ابتدا منطقه ثامن به ۹ محله تقسیم بندی، زیرساخت‌های توسعه در هر محله شناسایی و برنامه جامع اقدامات مشترک برای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت اطراف حرم مطهر تدوین شد و ذی‌نفوذان و افراد اثرگذار در طرح، شناسایی و سپس تقویت محله و محله ‌محوری به‌عنوان راهبرد توسعه شهری در دستور کار قرار گرفت.


وی ادامه داد: پیشرفت پروژه‌های زیرساختی در بافت فرسوده ثامن در دوره جدید مدیریت شهری ۱۳.۸ درصد است که این میزان برابر با مجموع پیشرفت فیزیکی ۱۰ سال قبل از این دوره است.


شهردارمنطقه ثامن افزود: طی این دوره مدیریت شهری ۶۲ هزار متر مربع زمین در راستای آزادسازی اجرای زیرساخت های طرح خریداری و حدود ۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه های عمرانی، فضای سبز و خدمات شهری هزینه شده است.


وی افزود: همچنین در این مدت ۵۰ هزار مترمربع پیاده رو سازی شامل اجرای مسیر ویژه نابینایان و اجرای مسیر دوچرخه در منطقه ثامن اجرا شد و با استقرار پنج شرکت تسهیلگر در محلات مختلف بافت پیرامون حرم مطهر، بحث تسهیل‌گری در ۹ محله منطقه ثامن مشهد را هم به‌صورت ویژه پیگیر هستیم.


نعمتی ادامه داد: ۲ هزار و ۱۲ رقبه وقفی در بافت فرسوده محدوده حرم مطهر رضوی وجود دارد که بیشتر این رقبه‌ها متعلق به اداره اوقاف است و باید تعیین تکلیف شوند.


وی گفت: همچنین با توافق با اداره اوقاف و امور خیریه هم اکنون ساخت سه مسجد در دستور کار نهاد مجری طرح قرار دارد که ساخت آن‌ها از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است.


شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد: ۳۹ اثر تاریخی نیز در بافت پیرامون حرم مطهر ثبت شده که این آثار را حفظ خواهیم کرد، بر اساس تفاهم با سازمان میراث و استانداری خراسان رضوی قرار بود ابنیه تاریخی توسط مجری طرح خریداری و سازمان میراث نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام کند ولی به رغم خرید پنج خانه تاریخی موضوع بازسازی این ابنیه به دلیل نبود اعتبارات لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی تا کنون انجام نشده‌است.


نعمتی ادامه داد: درحوزه حفظ آثار تاریخی مرمت و بازسازی بازار قدیمی فرش مشهد نیز در دست انجام است و رویکرد اصلی این طرح حفظ هویت این اثر تاریخی است که با همکاری و تعامل مالکان، شهرداری و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال اجراست.


شهردار منطقه ثامن در ادامه در خصوص روند اجرای طرح نوسازی این منطقه گفت: با توجه به فرسوده بودن بافت پیرامونی حرم مطهر و منطقه ثامن سال ۱۳۷۱ وزیر وقت مسکن و شهرسازی، با نوشتن نامه‌ای به مقام معظم رهبری اجازه مداخله در بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) را گرفت و پس از موافقت رهبری، شرکتی با هماهنگی آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و وزارت راه و شهرسازی با نام شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن تاسیس شد که وظیفه نوسازی و بهسازی بافت را برعهده گرفتند.


نعمتی افزود: در آغاز اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده، در محدوده ۳۶۶ هکتاری منطقه ثامن ۱۳ هزار پلاک وجود داشت که در سال ۷۱، حدود۷۰ درصد ساختمان‌های این بافت، فرسوده و فقط ۲ درصد از ۱۳ هزار پلاک موجود دراین بافت قابلیت نگهداری داشت.


نعمتی خاطرنشان کرد: از ۱۳ هزار پلاک موجود در ابتدای طرح در اطراف حرم مطهر ۹ هزار پلاک باید مورد مداخله قرار می‌گرفت که بزرگترین مداخله در بافت‌های فرسوده کشور است.


نعمتی تصریح کرد: درابتدای کار نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر، طرحی تفصیلی تهیه شد که در افق این طرح ۳۰ میلیون جمعیت سالانه زائر با ضریب ماندگاری ۳.۸ روز در نظر گرفته‌ شد و ایجاد ۱۵۰ هزار تخت برای زائران در بافت اطراف حرم رضوی در دستور کار قرار گرفت.


وی ادامه داد: در آغاز اجرای طرح، جمعیت ساکن در منطقه حدود ۵۱ هزار نفر بود که در انتهای طرح نیز باید جمعیت ساکن ۵۲ هزار باشد اما اکنون جمعیت منطقه به ۱۴ هزار نفر رسیده و مردم از این منطقه رفته‌اند.


وی افزود: بر اساس سیاست های شورای پنجم تلاش می‌شود با ایجاد زیرساخت‌های توسعه، توجه به مولفه‌های بازآفرینی شهری و تعامل مناسب با مردم، شیب مهاجرت را معکوس و مردم را به منطقه برگردانیم.


وی افزود: طبق این طرح حرم مطهر از ۱۸ هکتار به ۵۰ هکتار گسترش می‌یابد که اکنون مساحت حرم با افزایش ۲.۷ برابری به حداکثر ظرفیت دیده شده در طرح رسیده‌ است.


وی تصریح کرد: همچنین در طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر ۱۵ پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۹ هزار و ۲۰۰ جای پارک پیش‌بینی شده‌ است.


شهردار منطقه ثامن افزود: طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها متوقف شده و برای ایجاد وفاق و هماهنگی در بازنگری و اجرای طرح تا کنون جلسات متعددی برگزار شده و با تاکید شهردار و شورای اسلامی شهر مشهد و با کمک استانداری، آستان قدس رضوی، دستگاه قضایی و وزارت راه و شهرسازی پیگیر تسریع در تهیه طرح جدید هستیم.


وی گفت: همچنین برای اولین بار از شروع طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی امکان انتشار اوراق مشارکت با سهم ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی شهرداری در بند دال تبصره پنج قانون بودجه ۱۳۹۸ کشور لحاظ شده‌ است و بر اساس پیگیری صورت گرفته معرفی‌نامه برای انتشار ۱۴ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با سهم ۵۰ درصدی دولت توسط وزیر کشور به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده‌ است.


طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن با ۱۳ هزار پلاک از سال ۷۱ در دستور کار است و هنگام آغاز طرح ۷۰ درصد ساختمان های مسکونی این بافت بیش از ۲۰ سال قدمت داشت که با گذشت دو دهه از آغاز اجرای نوسازی این بافت، این طرح هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد.


اما آبان ماه امسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان امسال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب می‌رسانند.


اجرای ۵۰ درصد طرح نوسازی و بهسازی این بافت بر عهده شهرداری و اجرای ۵۰ درصد دیگر آن از طریق شرکت بازآفرینی بافت های فرسوده برعهده دولت است.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما