پنجشنبه 9 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
اجرای ۵۶ پروژه بازآفرینی شهری در کردستان

۱۶:۲۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۵

/گزارش خبری/

اجرای ۵۶ پروژه بازآفرینی شهری در کردستان

پرشین خودرو: مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه این استان در اجرای طرح باز آفرینی شهری رتبه اول کشور را دارد، گفت: هم اکنون در این استان ۵۶ طرح بازآفرینی در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از مهر، محمدصدیق ثابتی بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان، اظهار داشت: در زمینه راه آهن همدان - سنندج که به طول ۱۵۱ کیلومتر است، قطعه اول آن به طول ۶۴ کیلومتر ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه دوم به طول ۵۶ کیلومتر ۳۳ درصد، و قطعه سوم نیز به طول ۳۰ کیلومتر ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: برای اتمام این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که در روزهای اول امیدی برای تخصیص ان نداشتیم اما با پیگیری مسئولان استان و نگاه مثبت وزیر راه، تخصیص این اعتبار در حال محقق شدن است و طی دو سال ۹۸ و ۹۹ این اعتبار تخصیص یافته که تاکنون نیز ۳۷۰ میلیارد تومان ان تخصیص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: قطعه دوم و سوم این پروژه نیز به صورت شبانه روزی در حال اجرا است و در صورتی که بتوانیم ان را تا پایان سال مالی ۹۹ به اتمام برسانیم و بقیه اعتبار نیز تخصیص یابد، پیش بینی می شود تا اسفند سال اینده سوت قطار در کردستان شنیده شود.

ثابتی یادآور شد: مهمترین مسئله در راه تحقق این هدف تخصیص باقیمانده اعتبار از ۸۰۰ میلیارد تومان است که به تحقق ان خوشبین هستیم و امیدواریم به این هدف بزرگ دولت که اتمام پروژه راه اهن سنندج است، برسیم.

وی بیان کرد: در فاز دوم نیز سعی داریم راه آهن سنندج را به طول ۴۲ کیلومتر با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان تا سه راه مریوان انتقال دهیم تا بتوان قطار را تا مرز باشماق ادامه داد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این استان در اجرای طرح باز آفرینی شهری رتبه اول کشور را دارد، گفت: هم اکنون در این استان ۵۶ طرح بازآفرینی در حال اجرا است.

ثابتی اظهار داشت: طرح بازآفرینی یکی از طرح های مهم وزارت راه و شهرسازی برای توسعه کالبدی شهرها بود که برای ۵۶ طرح این استان حدود ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و این طرح ها در شهرهای عمدتاً دارای مناطق حاشیه نشین از جمله سنندج، مریوان، بانه، قروه و بیجار اجرا می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه شاخص برخورداری آسفالت راه روستایی کردستان یک سوم کشور است، افزود: میانگین بهره مندی مناطق روستایی از راه آسفالت حدود ۷۴ درصد و در استان کردستان با ۲۵ درصد پایین تر حدود ۴۹ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: این استان برای رسیدن به شاخص کشوری نیازمند احداث یک هزار و ۵۴۰ کیلومتر راه روستایی است که هم اکنون ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اجرا است و از این محل دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران بدهی داریم.

ثابتی با اشاره به اینکه در شاخص راه اصلی نیز در کردستان هفت درصد رشد داشته ایم، یادآور شد: در ابتدای دولت تدبیر و امید شاخص راه اصلی این استان ۹ درصد بود که این شاخص هم اکنون به ۱۶ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: در این بخش نیز هم اکنون هشت درصد از شاخص ۲۴ درصدی کشور عقب هستیم که انتظار می رود با بهره برادری از طرح های در دست اقدام این شاخص افزایش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مسکن ملی اشاره کرد و با بیان اینکه سه شهر کردستان در توسعه اراضی شهری با مشکل مواجه هستند، گفت: در این استان دو هزار و ۳۷۳ نفر برای بهره مندی از طرح اقدام ملی ثبت نام کردند که یک هزار و ۶۶ نفر از این افراد در چهار شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر سنندج، بانه، مریوان و سقز و یک هزار و ۳۰۷ نفر نیز در بقیه شهرها ثبت نام کرده اند.

ثابتی با بیان اینکه برخی نسبت به سهم کم استان نقدهایی داشتند که یکی از دلایل این مساله محدودیت اراضی در استان برای توسعه فضای شهری است، اظهار داشت: این مشکل در سه شهر سنندج، بانه و مریوان بیش از هر نقطه دیگری است که عمده دلیل آن نیز موقعیت توپولوژی این شهرها است.

وی به وضعیت پروژه مسکن مهر در سنندج نیز اشاره کرد و افزود: مجموع پرونده مسکن مهر کردستان ۳۸ هزار و ۶۶۰ واحد بوده که ۳۴ هزار و ۲۲۵ واحد آن تا کنون واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: در تلاش هستیم از سه هزار و ۷۴۰ واحد باقیمانده تا پایان سال حدود دو هزار واحد آن را به اتمام برسانیم و به متقاضیان تحویل دهیم.

ثابتی با بیان اینکه بقیه واحدهای مسکن مهر در کردستان مشکلات حقوقی دارند و به دنبال رفع مشکلات انها هستیم، یادآور شد: فرودگاه سقز نیز بر اساس توافقات انجام گرفته با وزارت راه و شهرسازی تا سال اینده به اتمام می رسد و همچنین بیمارستان سقز نیز به اتمام رسیده است که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما