جمعه 31 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
بازگشت زندگی به بافت فرسوده مهم‌ترین هدف بازآفرینی

۱۶:۵۲ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد:

بازگشت زندگی به بافت فرسوده مهم‌ترین هدف بازآفرینی

عصر بازآفرینی: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بازگشت جریان زندگی در بافت تاریخی مهم‌ترین هدفی است که دولت در بازآفرینی پایدار شهری به دنبال آن بوده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از مهر، علی اصغر مونسان پیش از ظهر شنبه در جلسه بازآفرینی شهری استان قم که در استانداری قم برگزار شد، با اشاره به بهسازی برخی مناطق تهران و بازآفرینی این مناطق پس از وجود آسیب‌های اجتماعی، افزود: منطقه ۱۲ شهرداری تهران به دلیل وجود جمعیت متراکم و آسیب‌های اجتماعی با چالش‌های فرهنگی روبرو بود ولی بعد از بازآفرینی، این منطقه احیا و الگوی گردشگری در آن پیاده شده است.

وی با بیان اینکه اکنون منطقه ۱۲ تهران از حالت فرسوده به یک منطقه زنده و جذابی برای گردشگران تبدیل شده است که هدف بازآفرینی در بافت فرسوده و تاریخی زنده شدن محلات است، گفت: مناسب سازی فضای زندگی و کسب و کار مسئله مهمی است که در محدوده‌های فرسوده شهری کشور دنبال می‌شود.



لزوم مشارکت بازاریان در بهسازی بازار کهنه قم

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به الگو گرفتن از مشارکت بازاریان و اصناف شهرهایی مانند تبریز، یزد و اراک، گفت: بازار کهنه از مناطق تاریخی استان قم است و برای بهسازی و مرمت آن باید بازاریان هم ورود کنند چرا که با توجه به تحریم، بودجه میراث فرهنگی محدود است و شرایط بودجه هم مطلوب نیست.

وی افزود: با توجه به اعتباراتی که برای بازآفرینی وجود دارد استان‌ها برای مناسب سازی بافت تاریخی و بهسازی آن می‌توانند از این اعتبارت بهره‌مند شوند.



وجود ۳۴ هزار اثر تاریخی ثبت شده در کشور

مونسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت فعالیت میراث فرهنگی با بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی، بیان کرد: در کل کشور ۳۴ هزار بافت تاریخی ثبت شده در آثار ملی وجود دارد که برای حفظ و نگهداری از آن نیاز به بودجه ۴ هزار میلیاردی دارد لذا در این شرایط میراث فرهنگی فعالیت دارد و با این بودجه محدود باید فعالیت خود را مدیریت کند.

وی افزود: باید مدیریت شهری در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد به این شرط که نگاه شهرداری هم نسبت به فعالیت‌های بازآفرینی‌های شهری ارتقا و تغییر یابد و در مجموعه مدیریت استان قم هم باید در حوزه مدیریت بناهای تاریخی از صاحبان بناها عوارضی دریافت نشود تا آن‌ها برای تغییر کاربری و بهسازی با انگیزه بیشتری ورود داشته باشند.

گفتنی است در چهارمین جلسه بازآفرینی شهری که با حضور وزیر میراث فرهنگی و معاونان او برگزار شد درباره بهسازی و مرمت بازار معروف و تاریخی شهر قم بازار کهنه و بازار نو بحث و گفت‌وگو شد که در این جلسه نمایندگانی از بازاریان هم حضور داشتند.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما