شنبه 1 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
طرح هادی ۲۰۰ روستای استان تهران بازنگری شد

۱۷:۱۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۰

مدیرکل بنیاد مسکن:

طرح هادی ۲۰۰ روستای استان تهران بازنگری شد

پرشین خودرو: مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران از بازنگری طرح هادی در ۲۰۰ روستای استان تهران خبر داد و گفت: استان تهران دارای ۸۱۷ روستای دارای سکنه بوده که ۵۲۰ روستا بالغ بر ۲۰ خانوار هستند و طرح هادی برای آنها دیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، غلامرضا صالحی روز شنبه در حاشیه آیین تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل با بیان اینکه به روستاهای محروم خدمات ویژه ای در زمینه مسکن ارائه شده است، اظهار داشت: اجرای طرح هادی روستایی و اخذ سند اماکن روستایی، بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی از مهمترین و محوری ترین اقدامات انجام گرفته از سوی بنیاد مسکن به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: کوچک بودن محدوده بافت نسبت به تقاضای مردم، مشکل قانونی و کارشناسی از مشکلات اجرای طرح هادی در جنوب پایتخت، شهرهای اطراف تهران به ویژه منطقه ری به شمار می‌رود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به مشکل قانونی اجرای طرح هادی اشاره و عنوان کرد: مجلس قانونی را تصویب کرده تا روستاهای واقع در حریم شهرها باید موازی دیده شوند.

وی ادامه داد: روستاهای اطراف تهران و جنوب پایتخت، مهاجر پذیر بوده و پذیرش مهاجرین در این روستاها، سبب بروز مشکل در زمینه اجرای طرح هادی می‌شود.

صالحی به مشکلات قانونی دیگر در راستای اجرای طرح هادی اشاره و عنوان کرد: محدوده روستاها مشخص است اما این بخش با حریم شهرها تداخل پیدا کرده و مشکلاتی را ایجاد می کند.

این مسئول خاطر نشان کرد: در اطراف روستاها، مزارع و اراضی زراعی واقع شده و مردم بدون اجازه در این قسمت‌ها اقدام به ساخت و ساز کرده که این نوع بناها بر اساس قانون، تخریب می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران افزود: ساخت و سازهایی که در حال حاضر در روستاها انجام می‌شود عمدتا غیر اصولی و غیرفنی بوده و نظارتی بر روی آنها وجود نداشته و مراجع صدور پروانه در این بخش‌ها نظارت جدی ندارند.

وی اضافه کرد: بافت‌های ناکارآمد به دلیل عدم نظارت درست و دقیق از سوی مسئولین مربوطه ایجاد شده و تفکیک مناسب بر روی آنها انجام نشده است.

صالحی گفت: باید ضوابط و مقررات و پایبندی مراجع صدور پروانه از سوی دستگاه‌های نظارتی قوی‌تر شود و مسئولین در این حوزه خود را نسبت به این مقررات پایبند بدانند.

این مسئول اضافه کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، برخورد درست و مقتدرانه با متخلفان در حوزه مسکن روستایی را نداشته و سختگیری در این حوزه نمی‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران بیان داشت: گرانی و تورم مسکن در تهران موجب مهاجرت افراد به سمت روستاها شده در حالیکه برنامه‌ریزی برای تعداد جمعیت ساکن این روستاها انجام شده است.

به گزارش ایرنا، طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می گیرد.

پایه چنین طرح هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ و تحت عنوان، روان بخشی روستاها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد، و در سال های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی گیری شد.

تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله، اهداف مورد نظر در طرح های یادشده است.

 

برچسب ها:

 
نام
نظر شما