شنبه 1 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
تعریف 9 اقدام جدید برای توسعه بازآفرینی شهری در محلات هدف

۱۷:۱۷ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۵

/گزارش خبری/

تعریف 9 اقدام جدید برای توسعه بازآفرینی شهری در محلات هدف

دومین دوره آموزشی و ارتقای توانمندی اقتصادی ساکنان محله‌های هدف بازآفرینی برگزار و طی آن 9 اقدام جدید برای توسعه بازآفرینی شهری در محلات هدف تعریف شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، این نشست با حضور حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران، حسین رجب صلاحی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها، نمایندگان شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی 5 استان به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری در این کنفرانس ویدئویی اظهار کرد: شهرداری ها و مسئولان شهرستانی در شهرستان‌ها باید توجه بیشتری به بحث سکونتگاه‌های غیر رسمی که در حاشیه شهرها اتفاق می افتد، داشته باشند. این اراضی وسوسه برانگیزند و بعضا می بینیم که شبانه دو یا سه طبقه ساختمان، کارگاه یا سوله بدون هیچ‌گونه ضوابط فنی ساخته می‌شود و بعدها این ساخت و سازها به شهر متصل شده و تبعاتی را برای شهرها به وجود می‌آورند، واقعیت این است که برخی شهرداری‌ها از این موضوع به دلیل درآمدزایی که برای آنها دارد، استقبال می کنند.

او افزود: در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها باید ستادهای مقابله با ساخت وسازهای غیر مجاز فعال شوند تا بتوانیم بحث حاشیه‌نشینی را تا حدودی مهار کنیم. در برخی کلانشهرها مانند تهران شرایط بسیار نامناسب است و حاشیه‌نشینان نه تنها کشاورزی و باغداری را از بین بردند بلکه نظامات اجتماعی و سکونتگاهی را نیز برهم زده اند.

رجب صلاحی معاون وزیر کشور در امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز در این جلسه با اشاره به این که درآستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم، اظهار کرد: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه حدود 40 شهر با معضل حاشیه نشینی مواجه بودند اما اکنون این تعداد به 110 شهر افزایش یافته است و می توان گفت همه شهرها به شکل بالقوه ظرفیت حاشیه‌نشینی دارند و باید این مهم در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به نقش NGO ها در بازآفرینی شهری گفت: در زمینه شهر دوستدار کودک 12 شهر به عنوان پایلوت در نظر گرفته شد تا به بحث زنان و کودکان توجه ویژه صورت گیردکه بار اصلی این کار را بر دوش NGO ها قرار دادیم و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی داشته است.

در ادامه جلسه الماسی با بیان این که دبیرخانه منطقه پنج، ارتقاء توانمندی اقتصادی ساکنان محلات بازآفرینی با رویکرد اشتغال خانگی و ایجاد شبکه‌های کاری و وصول ایده‌های کسب و کار را دنبال می کند، دومین بیانیه این دبیرخانه را قرائت کرد.

در این بیانیه انجام 9 اقدام در حوزه بازآفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته است، بر این اساس ضرورت توجه مدیران و برنامه‌ریزان به ایجاد گروه مشاوران کسب و کار بازآفرینی تحت عنوان یک موسسه خصوصی به عنوان حلقه اتصال بین صاحبان سرمایه و مشاغل با اهالی محلات به جهت هدایت، راهنمایی و زمینه‌سازی در خصوص توسعه و بهبود مستمر و پایدارسازی فضای کسب و کارهای خرد و خانگی، پیگیری تحقق بیمه شاغلان اقتصادی در محلات توسط ستادبازآفرینی شهری شهرستان‌ها با راهنمایی و هدایت سازمان‌های ذی ربط، زمینه‌سازی در راستای ترویج توانمندسازی اقتصادی ساکنان محلات هدف با رویکرد توسعه اشتغال خانگی و ایجاد شبکه‌های کاری و وصول ایده‌های کسب وکار و همکاری و هماهنگی صاحبان مشاغل با اهالی محلات جهت رونق بخشی اشتغال خانگی و ترغیب آنان به منظور توسعه امور و اقدام‌ها در حوزه بازآفرینی باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایجاد و راه‌اندازی دفاتر توانمندسازی اقتصادی در محلات هدف به منظور ایجاد ارتباط سازنده بین کارآفرینان اجتماعی و ساکنان محلات، تخصیص زمین و ایجاد کارگروه‌های فوق به منظور تجمیع فعالیت‌های اقتصادی در محلات، نظارت و پایش فعالیت‌های اقتصادی ترویج یافته در سطح محلات هدف و ایجاد زمینه‌های دریافت تسهیلات متناسب با موقعیت اقتصادی در محلات هدف باید مود توجه قرار گیرد، همچنین شهرداری‌ها باید در چهارچوب وظایف کاری خود در زمینه صدور پروانه‌های کسب و عوارض نسبت به تهیه بسته حمایتی از کارآفرینان در محلات هدف مساعدت و اقدام کنند.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما