جمعه 10 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
تعریف 69 پروژه بازآفرینی شهری در جنوب کرمان

۱۷:۱۲ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۹

/گزارش خبری/

تعریف 69 پروژه بازآفرینی شهری در جنوب کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان عنوان کرد: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌ای بیش از سایر مناطق است، ایجاد مراکز فرهنگی همچون کتابخانه و سرای محله جزو پروژه‌های پیشگام در این مناطق به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، محمد ساردویی به بیان اقدام‌های انجام شده در زمینه بازآفرینی شهری پرداخت و با بیان این که در سال‌های اخیر تمرکز دولت تدبیر و امید و به طبع آن اداره‌کل راه و شهرسازی جنوب کرمان و معاونت بازآفرینی این اداره‌‌کل بر بازآفرینی پایدار شهری معطوف شده است، گفت: با توجه به اینکه یکی از مسائل مهم در بازآفرینی شهری، تامین سرانه‌های مختلف محلات(فرهنگی، ورزشی، درمانی) و ...است، این اداره‌کل ابتدا نسبت به تهیه طرح بازآفرینی شهری جیرفت و کهنوج اقدام و سپس با مشخص شدن کمبودها و نیازها اقدام به تعریف پروژه‌ها در جهت رفع این کمبودها کرد. همچنین با تهیه برنامه اقدام مشترک با شهرداری جیرفت و کلیه دستگاه‌های اجرایی شهرستان و تعریف 69 پروژه با اعتبار بالغ بر 640 میلیارد ریال، گامی مهم در جذب مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه بازآفرینی شهر جیرفت برداشته است.


ارتقا کیفیت زندگی در محلات جیرفت

او با بیان این که این اداره کل در سال‌های اخیر چندین پروژه در راستای برنامه بازآفرینی شهری و تامین سرانه های شهری اجراکرده است، تصریح کرد: از جمله این پروژه‌ها می توان به پروژه اصلاح روشنایی معابر سکونتگاه غیررسمی کلرود جیرفت اشاره کرد، این پروژه به طول یک کیلومتر با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال اجرا می شود و به پیشرفت فیزیکی 100درصد رسیده است. اجرای این پروژه به همراه تخصیص قیر رایگان به شهرداری جیرفت جهت آسفالت معابر محله کلرود تاثیر بسزایی در تامین سرانه معابر و افزایش بردن کیفیت زندگی ساکنان این محله داشته است.



افزایش سرانه فرهنگی و ورزشی

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان ادامه داد: همچنین پروژه‌ احداث مرکز فرهنگی به مساحت 575 مترمربع و با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی 20 درصد و پروژه تکمیل اصلاح روشنایی معابر کلرود با اعتباری بالغ بر 1.3 میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی از دیگر پروژه‌های اجرا شده و در حال اجرا در این محله حاشیه‌ای به شمار می رود. با اتمام پروژه مرکز فرهنگی سرانه فرهنگی این محله تامین و با توجه به شعاع عملکردی مراکز فرهنگی، ساکنان سکونتگاه غیررسمی کهوروئیه نیز می توانند از این مرکز استفاده کنند.

به گفته ساردویی در سکونتگاه غیررسمی حسین آباد جیرفت با توجه به فقر سرانه‌های فرهنگی و ورزشی در این محله یک پروژه فرهنگی و یک پروژه ورزشی تعریف و به اجرا گذاشته شد. او در این باره توضیح داد: پروژه احداث سرای محله به مساحت 575 مترمربع و اعتبار 12 میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی 35 درصد و پروژه احداث سالن ورزشی(اسکلت، فونداسیون و سقف) به مساحت 600 مترمربع و اعتبار 2.5 میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی 100 درصد، از جمله این پروژه‌ها به شمار می رود.

او افزود: همچنین احداث حصار ساختمان سرای محله با اعتبار بالغ بر4.5 میلیارد ریال از جمله پروژه‌های جدید در سال جاری است. با شروع بهره‌برداری از این پروژه‌ها سرانه‌های فرهنگی و ورزشی ساکنان این محله تامین می شود.

او با اشاره به این که با توجه به بررسی‌های انجام شده در سکونتگاه غیررسمی سرجاز و مالک اشتر نیاز شدید به ساختمانی با کاربری فرهنگی احساس شد، اظهار کرد: در همین راستا پروژه احداث کتابخانه در این محله در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون این پروژه به مساحت 557 مترمربع و اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی 35 درصدی در حال اجراست. با توجه به تعداد زیاد محصلات این محله‌ها، این پروژه علاوه بر تامین سرانه فرهنگی محله، بسیاری از نیازهای قشر جوان این محله حاشیه‌ای را برطرف می‌کند.



کاهش آسیب‌های اجتماعی

ساردویی تصریح کرد: به طور کلی با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌ای بیش از سایر مناطق است، ایجاد مراکز فرهنگی همچون کتابخانه و سرای محله جزو پروژه‌های پیشگام در این مناطق به شمار می رود. طراحی این مراکز به گونه ای بوده است که علاوه بر کارکرد فرهنگی تبدیل به مراکز تعاملات و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی محله خواهند شد و نقش پررنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محله‌ها ایفا خواهند کرد.



برگزاری دوره‌های آموزشی

او دیگر فعالیت‌های اولویت‌دار در این حوزه را به برگزاری دوره‌های آموزشی برشمرد و گفت: بیش از 46 ساعت دوره آموزشی در خصوص مستندات قانونی، فرآیندهای بازآفرینی، چگونگی شکل‌گیری و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی و ... برای کلیه مدیران شهری جنوب کرمان برگزار شده است. ازآنجایی که ظرفیت اصلی محله‌ها در حوزه بازآفرینی شهری ساکنان محلات هستند، در سال جاری بیش از 380 ساعت دوره آموزشی در حوزه‌های تربیت عامل پیگیری و صدور سند مالکیت، راهنمای بومی و محلی، تسهیلگری، تکنسین بازیافت مواد و ... برای ساکنان محلات برگزار شد.



احداث پایگاه سلامت و مراکز درمانی در سکونتگاه‌های غیر رسمی

او یکی دیگر از دغدغه های ساکنان سکونتگاه های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای را کمبود امکانات بهداشتی و درمانی دانست و گفت: از آنجایی که جامعه آرمانی ترسیم شده در سند چشم انداز سال 1404 کشور، جامعه‌ای است که باید از حداکثر سلامت برخوردار باشد، بنابراین در این راستا طی تفاهم با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت و در قالب برنامه اقدام مشترک، 4 قطعه زمین به مساحت بیش از هزار و 300 مترمربع واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی کلرود، رهجرد، سرجاز و مالک اشتر و حسین آباد برای احداث پایگاه سلامت و مرکز سلامت به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت توسط این اداره کل واگذار شد که تمامی پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی 100 درصد رسیده و در حال بهره‌برداری است و باعث ارتقا سطح بهداشتی و تامین سرانه‌های درمانی محله‌های مذکور شد.

ساردویی ادامه داد: در شهر کهنوج نیز در سال 98 سکونتگاه غیررسمی حسین آباد وزیری به عنوان محله هدف بازآفرینی در ستاد شهرستان و استان بازآفرینی شهری به تصویب رسید و در همین راستا با توجه به طرح بازآفرینی شهر کهنوج و بازدیدهای میدانی، پروژه احداث سالن ورزشی در دستور کار قرار گرفت که در سال جاری این پروژه با اعتبار بیش از 12 میلیارد ریال کلنگ زنی شد و هم اکنون در حال اجراست.

او در ادامه به بیان اقدام‌های انجام شده در زمینه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: در این خصوص اقدام به ارایه تسهیلات به متقاضیان در قالب تسهیلات بازآفرینی شهری کرده ایم که این تسهیلات به افراد و تعاونی‌ها تعلق گرفته است. علاوه بر ارایه تسهیلات با تخصیص بیش از هزار و 700 تن قیر رایگان به شهرداری‌های جنوب کرمان کمک شایانی در جهت بهسازی و آسفالت معابر موجود در بافت فرسوده شهرها شده است.



تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان این که در سال‌های آتی نیز همچون سال‌های اخیر، این اداره‌کل برنامه‌های بسیاری جهت بازآفرینی پایدار شهری دارد، تصریح کرد: در مجموع از 3 ردیف بودجه ابلاغی بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار جهت بازآفرینی پایدار شهری جنوب کرمان اختصاص داده شده است، اولویت این اداره‌کل در برنامه پیشنهادی سال آتی اتمام پروژه‌های نیمه تمام مانند مرکز فرهنگی کلرود و کتابخانه مالک اشتر هر یک با اعتبار 7 میلیارد ریال، پروژه مرکز فرهنگی با اعتبار 10میلیارد ریال، تکمیل سالن ورزشی حسین آباد با اعتبار 8 میلیارد ریال و تکمیل سالن ورزشی حسین آباد کهنوج با اعتبار 7 میلیارد ریال است.


تعریف پروژه‌های جدید

او افزود: علاوه بر اتمام پروژه‎های نیمه تمام چندین پروژه جدید متناسب با بودجه‌های ابلاغی پیشنهاد شده است از جمله افزایش سرانه فضای سبز، پروژه احداث و بهسازی فضای سبز در محله سرجاز و مالک اشتر با اعتبار 4 میلیارد ریال. همچنین در راستای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر جیرفت پروژه بهسازی معابر بلوک یک محله دامپزشکی با اعتبار 4.5 میلیارد ریال و پروژه کمک به احداث فضای تفریحی محله یک با اعتبار 4.3 میلیارد ریال در برنامه اجرایی سال آتی پیش بینی شده است.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما