سه شنبه 28 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
 بازار مسکن هم بالاخره کوتاه آمد

۱۶:۰۵ | ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

بازار مسکن هم بالاخره کوتاه آمد

همزمان با دریافت اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای و به دنبال کاهش قیمت ارز، طلا و خودرو، آمارهای غیررسمی از قیمت مسکن در شهر تهران هم از کاهش ۰.۵ درصدی حکایت دارد.

به گزارش عصربازآفرینی به نقل از ایسنا، اولین واکنش بازار مسکن نسبت به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای به شکل کاهش ۰.۵ درصدی متوسط قیمتهای پیشنهادی از سوی مالکان بروز پیدا کرد. در پی برخی معافیتهای تحریمی، نرخ دلار از حدود ۲۹ هزار تومان به کانال ۲۶ هزار تومان رسید و برخی خودروها نیز با افت قیمت مواجه شدند؛ اگرچه به دلیل سردرگمی بازار، بعضی مدلها نیز با افزایش قیمت همراه شدند.

اما رصد آخرین وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد در نیمه نخست بهمن ماه ۱۴۰۰ قیمت کل خانه در آگهی‌های ملکی ۳.۷ درصد و قیمت هر متر مربع ۰.۴۷ درصد کاهش یافته است.

طبق اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید، متوسط قیمت هر متر مسکن شهر تهران از ۳۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در نیمه دوم دی ماه ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون و ۸۹ هزار تومان در نیمه اول بهمن ماه رسیده که ۰.۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. این آمار از قیمتهای پیشنهادی با وزن‌دهی بر اساس معاملات قطعی به دست آمده است.

میانگین قیمتهای پیشنهادی هم از ۵۱ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان در هر متر مربع طی ۱۵ روز آخر دی ماه به ۵۰ میلیون و ۷۱۴ هزار تومان در ۱۵ روز اول بهمن ماه ۱۴۰۰ رسیده که از افت ۰.۸ درصدی حکایت دارد.

بر اساس آگهی‌های ثبت شده در سامانه مذکور قیمتهای کل نیز از میانگین ۳ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان به ازای هر خانه به ۳ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان رسیده که کاهش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین افت قیمتهای پیشنهادی در منطقه ۱۹ رخ داده که از ۲۱.۶ میلیون تومان در هر متر مربع به ۱۸.۸ میلیون تومان رسیده و ۱۳ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمتهای پیشنهادی در منطقه ۲ نیز ۴.۳ درصد کاهش یافته و از متری ۶۲.۶ میلیون تومان به ۵۹.۹ میلیون تومان رسیده است. در منطقه یک میانگین قیمت آگهی‌ها از ۸۶.۶ میلیون تومان درهر متر مربع به ۸۵.۸ میلیون تومان رسیده که کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. در منطقه ۴ قیمتهای پیشنهادی با افت ۳.۷ درصد از میانگین متری ۵۳ میلیون تومان به ۵۱.۱ میلیون تومان کاهش یافته است.

همچنین درصد تغییرات تعداد آگهی‌های ۱۵ روز ابتدای بهمن ماه در مقایسه با ۱۵ روز آخر دی ماه از افت ۱۰.۳ درصد حکایت دارد که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش تمایل برای فروش باشد. در عین حال بازدید از آگهی‌ها ۸.۳ درصد افزایش یافته است.

بررسی بازار اجاره نیز گویای آن است که قیمت هر متر مربع رهن واحدهای مسکونی شهر تهران در نیمه اول بهمن ماه ۳.۲ درصد نسبت به نیمه دوم دی ماه افزایش یافته است. تعداد آگهی های اجاره نیز ۱.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افت هرچند ناچیز قیمت مسکن در شهر تهران در عین حال که از غلبه انتظارات کاهشی بر انتظارات افزایشی در این بازار حکایت دارد می‌تواند نشانه‌ای از نبود ظرفیت در این بازار باشد. طی یک سال گذشته تورم بازار مسکن در شهر تهران ۲۰ درصد بوده و این در حالی است که نرخهای پیشنهادی حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و از آذرماه سال گذشته که متوسط قیمت آگهی‌ها ۵۷ میلیون تومان در هر متر مربع بود هم‌اکنون به حدود ۵۱ میلیون تومان رسیده است. نزدیک شدن نرخهای پیشنهادی با قیمتهای قطعی از تخلیه تدریجی حباب بازار مسکن خبر می‌دهد.

ثبات قیمت در این بازار مسکن در شرایطی ایجاد شده که معاملات طی دو ماه اخیر مقداری افزایش یافته است. به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا با هدف حفظ سرمایه در مقابل تورم احتمالی آینده وارد بازار مسکن شده است.

با احتساب تورم عمومی دی ماه ۱۴۰۰ که به میزان ۴۲ درصد اعلام شد، رشد ۲۰ درصدی قیمت مسکن به معنای کاهش ۲۲ درصدی قیمت واقعی مسکن است و در سال ۱۴۰۱ احتمال جا ماندگی بیشتر این بازار از تورم عمومی وجود دارد. با این پیش فرض، طبیعتا ورود به بازار مسکن بهتر است در مقطعی اتفاق بیفتد که نرخ رشد سالیانه قیمت آن با تورم عمومی همطراز شود. البته فعالان این بازار از جمله مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ معتقدند مسکن دارایی امنی است که به عنوان سپری در برابر تورم عمل می‌کند.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۹ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

برچسب ها:

بازار مسکن 
نام
نظر شما