جمعه 28 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
270 هکتار از اراضی شهرستان قدس فرسوده است

۱۵:۱۹ | ۱۳۹۷/۱۰/۲۹

معاون فرماندار شهرستان قدس:

270 هکتار از اراضی شهرستان قدس فرسوده است

عصر بازآفرینی: ستاد بازآفرینی شهری شهرستان قدس در دومین روز از نمایشگاه بین المللی مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با حضور فریدون عطایی، معاون فرماندار شهرستان قدس، مسعود مختاری، شهردار شهرستان قدس، مسلم اسماعیلی، رییس هیات مدیره شرکت فرمیتن طرح نگار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، فریدون عطایی، معاون فرماندار شهرستان قدس، در این جلسه اظهارکرد: 270 هکتار از اراضی شهرستان قدس در بافت فرسوده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شهرداری حتی 200 درصد بیشتر از سهمیه سال 97 و حدود 38 میلیارد در شهرستان قدس هزینه کرده است.

معاون فرماندار شهرستان قدس گفت: در بافت فرسوده شهرستان قدس با جمعیت 100 هزار نفری خدمات زیادی ارائه شده که حتما باید آنالیز و به دبیرخانه اعلام شود.

 

 لزوم سنددار شدن خانه های شهرستان قدس

همچنین مسعود مختاری، شهردار شهرستان قدس با بیان اینکه بیش از 70 درصد اقدامات دستگاه های اجرایی در حوزه بازآفرینی در محدوده بافت فرسوده شهرستان قدس انجام می شود، گفت: در مجموعه فعالیت هایی که در راستای برنامه بازآفرینی شهری انجام شد، اجرای 4 پروژه در دستور کار قرار گرفت که یکی از این پروژه ها استفاده از زمین 33 هکتاری در انتهای محله محمدآباد شهرستان قدس به منظور جلوگیری از توسعه بافت حاشیه نشین و همچنین تامین زمین مورد نیاز برای سرمایه گذاری و جذب مشارکت خصوصی است.

مختاری افزود: دومین پروژه، از برنامه های بازآفرینی در شهرستان قدس، انتقال اتوبوسرانی از مرکز شهر و تبدیل آن به مرکز رفاهی و فرهنگی با هدف تامین نیازمندی های مرکز شهر است که بخش عمده ای از بافت فرسوده شهرستان در آن قرار دارد.

وی بیان کرد: احداث خانه مشق نیز به عنوان یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی است که زمین آن تحویل و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

مختاری اظهارکرد: در راستای بهسازی محیط نیز توسط ستاد استان 4 میلیارد بودجه در نظر گرفته شد که بخشی از آن در قالب غیریارانه ای و بخشی نیز در قالب اجرای پروژه های بهسازی محیط است. در این راستا پروژه ها، نهایی و موافقتنامه مبادله شده و دو میلیارد دیگر نیز در این راستا به شهرستان قدس تخصیص داده شده که پیگیر انجام توافقنامه آن هستیم.

شهردار شهرستان قدس تاکید کرد: باید با برنامه مدونی، مشکل سند مالکیت خانه های مردم در شهرستان قدس حل شود زیرا در حال حاضر مردم با قولنامه عادی معاملات خود را انجام می دهند و امکان ترهین املاک در بانک ها و استفاده از وام مسکن در راستای برنامه بازآفرینی در این شهرستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: ضروری است چالش های شهر قدس در کارگروه های ویژه مورد بررسی قرار گیرد و مسائل مربوط به این شهرستان خارج از نوبت رسیدگی شود.

 

60 درصد شهرستان ملارد نیازمند بازآفرینی است

مسلم اسماعیلی، رییس هیات مدیره شرکت فرمیتن طرح نگار در ادامه این جلسه اظهار کرد: حدود 60 درصد شهرستان ملارد نیازمند بازآفرینی است.

وی ادامه داد: علاوه بر سه شاخص تعیین شده توسط شواری عالی شهرسازی در خصوص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری، شاخص های جمعیتی، زیست محیطی، اقتصادی و کاربری فضایی را نیز بر اساس دستورالعمل جدید شرکت بازآفرینی شهری ایران مدنظر قرار دادیم و هر کدام از محلات را بر اساس مهمترین شاخصی که در آنها وجود دارد دسته بندی و نقشه گونه بندی محلات را تهیه کردیم.

اسماعیلی افزود: بر اساس نظر جمعی در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان ملارد، دو محله سرآسیاب شمالی و سرآسیاب جنوبی که تراکم جمعیتی و آسیب های اجتماعی بیشتر و همچنین کیفیت های فضایی پایین تری دارند، به عنوان محلات مورد هدف بازآفرینی انتخاب شدند. علاوه بر این قرار شد دفتر تسهیل و توسعه محله در این دو محله تشکیل شود.

رییس هیات مدیره شرکت فرمیتن طرح نگار گفت: محلات مورد هدف بازآفرینی در شهرستان ملارد 300 هکتار مساحت و 120 هزار نفر جمعیت دارد و در حالیکه 20درصد مساحت ملارد را تشکیل می دهد، نصف جمعیت این شهرستان در آن واقع شده است.

وی بیان کرد: بر اساس شرح خدمات و رویکردهای جدید شرکت بازآفرینی شهری ایران ده گام برای اقدام در خصوص بازآفرینی محلات تعیین شد که در حال حاضر ما تا گام هفتم پیش رفته ایم و با تکمیل دو گام دیگر تا اردیبهشت سال آینده می توانیم گزارش کاملی از فعالیت های انجام شده در ارتباط با بازآفرینی این محلات ارائه دهیم. 

رییس هیات مدیره شرکت فرمیتن طرح نگار خاطرنشان کرد: اولین گام که هر دفتری وارد محله ای می شود ارتباط با جامعه محلی است. در این رابطه تعامل و ارتباط با معتمدان و مردم محلی و استفاده از ظرفیت های اجتماعی محل در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در گام دوم نیاز به معرفی بازآفرینی و اهداف این برنامه و اعتمادسازی بود که در این زمینه گروه های موجود در محلات شناسایی شد و از ظرفیت این گروه ها در جهت تقویت و آموزش اهداف بازآفرینی به مردم استفاده کردیم.

اسماعیلی گفت: طرح بهسازی بن بست 13 خیابان بهار غربی، بهسازی کوی نهم تختی، برنامه زمین پاک، برنامه آموزشی تفکیک زباله از مبدا، کارگاه های نقاشی و برنامه های فرهنگی متنوع از اقدامات مختلفی است که با مشارکت مردم در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری انجام شده است.

در ادامه این جلسه اسماعیلی افزود: موضوعات امنیت اجتماعی، روشنایی معابر، دفع فاضلاب شهری از مهمترین اولویت ها و نیازهای مطرح شده از سوی مردم بود که در گذشته به این مسائل توجه نمی کردیم اما در گفتگو با مردم از این نیازها آگاه شدیم.

وی ادامه داد: در کنار ظرفیت توسعه محله که برگرفته از نظرات مردم بود به این جمع بندی رسیدیم که سند عملیاتی و برنامه های اقدام را مشخص کنیم. در این راستا تبدیل پارکینگ های مخروبه به پاتوق های محلی و احداث دو پایگاه خدمات اجتماعی، استقرار کیوسک های محلی پلیس، راه اندازی سالن های ورزشی جزو اقداماتی بود که با برآورد بودجه 4 میلیاردی انجام شد.

اسماعیلی گفت: احداث فضای سبز و خدمات مورد نیاز محله از طریق جا به جایی ساکنین با مسکن امید از برنامه های شرکت فرمیتن طرح نگار در خصوص بازآفرینی محلات سرآسیاب شمالی و سرآسیاب جنوبی است.

نام
نظر شما