پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
آغاز مطالعات در محدوده بافت‌ فرسوده منطقه٤ در کمیته بازآفرینی

۱۴:۱۱ | ۱۳۹۷/۱۲/۱۴

شهردار منطقه 4 عنوان کرد:

آغاز مطالعات در محدوده بافت‌ فرسوده منطقه٤ در کمیته بازآفرینی

عصر بازآفرینی: شهردار منطقه 4 با اشاره به وجود سطح قابل‌ملاحظه‌ای از اراضی بایر در منطقه فوق گفت: وجود این اراضی یکی از مزیت‌های منطقه چهار بوده و بخش خصوصی می‌تواند با حضور در شراکت‌های عمومی – خصوصی در این بخش به مزیت‌های اقتصادی برد – برد دست پیدا کند.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از صما، محمد محمد دوست گفت: این منطقه وسعتی حدود ٩٥٠ کیلومترمربع را شامل می‌شود. گفت: در حال حاضر ٨٠٣٧٨٩ نفر در ٩ ناحیه و ٢٠محله در سطح منطقه ٤شهرداری تهران سکونت دارند. تهران‌پارس غربی پرجمعیت‌ترین و کالاد (کوهک) کم-جمعیت ترین محله‌های منطقه٤ شهرداری تهران است.

وی گفت: وجود زیباترین عناصر طبیعی اطراف تهران در حریم منطقه ازجمله دره‌های سد لار، لتیان، لواسانات و لشکرك و دره‌های سرسبز فشم، اوشان، میگون و مناطق تفریحی دربند سر، شمشك و آبعلی باعث شده این منطقه جز ریه‌های تنفسی تهران محسوب شود.

وی بابیان اینکه منطقه 4 دارای یكی از بزرگ‌ترین حریم‌های شهر تهران است گفت: این محدوده در سمت شمال شرق و شرق واقع‌شده است و دارای مناظر زیبا، هوای مناسب و آب فراوان است كه در طرح مجموعه شهری جهت استقرار کاربری‌های فرا شهری و ملی و فراملی (ازجمله منطقه دیپلماتیك) تهران قابلیت استفاده دارد

وی همچنین گفت: این منطقه جز یكی از مهم‌ترین ورودی و خروجی‌های تفریحی تهران محسوب می‌شود ازجمله ورودی‌های این منطقه می‌توان به مراكز تفرجگاهی و گردشگری تلو، لواسانات و لشگرك اشاره کرد.

محمد دوست گفت: سطح گسترده پارك‌های جنگل در منطقه ازجمله مانَک‌های جنگلی لویزان كه به‌تنهایی 13/2 درصد از سهم منطقه را پوشش داده و به‌عنوان یكی از ریه‌های طبیعی منطقه و شهر تهران عمل می‌کند

شهردار منطقه 4 با اشاره به وجود سطح قابل‌ملاحظه‌ای از اراضی بایر در منطقه فوق گفت: وجود این اراضی یکی از مزیت‌های منطقه چهار بوده و بخش خصوصی می‌تواند با حضور در شراکت‌های عمومی – خصوصی در این بخش به مزیت‌های اقتصادی برد – برد دست پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به وجود فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای ویژه در سطح این منطقه گفت: ازجمله سطوح وسیع كاربری مختلط كارگاهی مسكونی و وجود صنایع كارگاهی، مبل‌سازی، تعمیرگاهی و تولیدی در منطقه در محورهای مانند دماوند (کارگاه‌های كوچك تولیدی و تعمیرگاهی) دلاوران (کارگاه‌های مبل‌سازی و وابسته) لویزان (مبل‌سازی و خودرو) هنگام (خودرو و رنگ مبل) است.

شهردار منطقه 4 بابیان اینکه منطقه نقش استراتژیك در تأمین آب و برق شرق تهران دارد گفت: وجود تصفیه‌خانه آب-پست برق 400 کیلووات كه ورودی برق سراسری نكا است. ازجمله نقاط قوت منطقه در دستیابی به یك شاخصه بارز برای منطقه محسوب می‌شود و می‌تواند نقش امدادرسان را در صورت بروز بحران‌ها ایفا کند.

وی گفت: وجود اراضی گسترده دارای كاربری آموزش عالی؛ مانند دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه آب و برق كه می‌تواند در ایفای نقش تحقیقاتی و آموزش عالی در مقیاس ملی ویژگی مهمی محسوب شود.

کسب رتبه برتر منطقه چهار در اصلاح الگوی مصرف انرژی

محمد دوست گفت: در نخستین نشست علمی تخصصی استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی در مدیریت شهری کلان‌شهرها که به همت اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و با حضور دکتر نژاد بهرام عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد از شهرداری منطقه 4 تهران درزمینهٔ بهینه‌سازی مصرف انرژی برترین عملکردهای این حوزه در میان شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور و مناطق 22 گانه شهرداری تهران، قدردانی شد.

شهردار منطقه 4 گفت: با توجه به مساحت قابل‌توجه منطقه چهار که تقریباً ده درصد مساحت شهر تهران است و وجود مساحت بسیار زیاد بافت ناکارآمد در سطح منطقه درگذشته مطالعات جامعی در خصوص وضعیت بافت‌های فرسوده منطقه 4 صورت نگرفته است و با توجه به عدم مطالعه دقیق وضعیت بافت‌های فرسوده شمیران نو و گلشن (خاک سفید) و به دلیل عدم تأمین یکی از شروط اصلی (نفوذناپذیری)، مساحت بافت فرسوده منطقه در طرح تفصیلی بسیار کم دیده‌شده است که برای اولین بار کمیته بازآفرینی در این منطقه در جهت احصاء مشکلات این محلات تشکیل و در راستای اهداف سازمان نوسازی، رسیدگی به وضعیت بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت.

شهردار منطقه 4 گفت: به دلیل مصوب نبودن بافت ناکارآمد به‌عنوان بافت فرسوده و وجود مشکلات فراوان در این محلات، استقبال خوبی توسط شهروندان از تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده صورت نگرفته است.

محمد دوست افزود: به‌منظور رفاه حال شهروندان و تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده منطقه چهار، دفتر کمیته بازآفرینی بافت‌های فرسوده باهدف مطالعه کیفیت و درخواست‌های مردمی تشکیل و ضمن مطالعه وضعیت محل و همراهی با دفاتر تسهیل گری، ضمن تهیه طرح توجیهی جهت ارسال به کمیسیون ماده پنج و صدور پروانه ساختمانی برای این بافت تسهیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با جلسات برگزارشده و با حمایت‌های سازمان نوسازی شهر تهران، برای اولین بار پس از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران افزایش مساحت بافت فرسوده مصوب منطقه چهار به میزان 9 هکتار در حال طی مراحل تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری است.

شهردار منطقه 4 در ادامه افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در منطقه چهاردر حال رخ دادن است افزایش متراژ بافت‌های فرسوده از 6 هکتار به 15 هکتار است که تحولات عظیمی در بافت‌های فرسوده ایجاد خواهد شد.

محمد دوست در ادامه از ایجاد دفاتر تسهیل گری محلات دارای بافت فرسوده خبر داد و گفت: به‌منظور تسهیل، راهنمایی و ترغیب شهروندان برای نوسازی بافت‌های فرسوده هم‌اکنون دفتر تسهیل گری در محله گلشن و شمیران نو تشکیل و آماده ارائه خدمات به شهروندان است.

شایان ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژههای برتر، در شش گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان‌های نظام ‌مهندسی ساختمان برگزار میشود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما