ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
حاشیه نشینی بزرگترین معضل مدیریت شهری تربت حیدریه

۱۴:۲۳ | ۱۳۹۷/۱۲/۲۲

حاشیه نشینی بزرگترین معضل مدیریت شهری تربت حیدریه

عصر بازآفرینی: رئیس شورای شهر تربت حیدریه گفت: تربت حیدریه بعنوان سومین و سی امین شهر حاشیه نشین استان و کشور با جمعیت حدود ۳۵ هزار نفر حاشیه نشین در معرض مهاجرت از شهرها و استانهای همجوار قرار گرفته که بزرگترین معضل مدیریت شهری را نیز بوجود آورده است.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از راه دانا،  محمد امانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: تربت‌حیدریه به‌عنوان سومین و سی‌امین شهر استان و کشور با جمعیت حدود ۳۵ هزار نفر حاشیه‌نشین در معرض مهاجرت از شهرها و استان‌های هم‌جوار روبرو شده که بزرگ‌ترین معضل مدیریت شهری را نیز به وجود آورده است.

 

وی تصریح کرد: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم حداقل نیمی از این جمعیت ساکن در حاشیه شهر عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند و توقع ارائه خدمات شهری را دارند و این بدان معناست که باید از جیب مردم بگیریم و در حاشیه شهر نیز هزینه کنیم.

 

امانی با بیان اینکه کاری به گذشته و اینکه بخشی از حاشیه شهر را به شهر ملحق کردند، نداریم، افزود: در پیوند با این موضوع و به‌عنوان نمونه روستای قندشتن بخش مرکزی را به شهر متصل کردند و این در حالی است که اهالی این منطقه را هم از امتیازات روستایی محروم کردیم و هم اینکه نمی‌توانیم خدمات شهری را به‌درستی در آنجا تسری دهیم.

 

رئیس شورای شهر تربت‌حیدریه از عدم اعتماد عمومی به‌عنوان دیگر چالش مدیریت شهری یادکرد و افزود: یکی از اولویت‌های شورای پنجم برگرداندن اعتماد عمومی به مدیریت شهری است و چنانچه مردم به مدیران و منتخبین خود اعتماد کنند پیشرفت و آبادانی نیز حاصل می‌شود.

 

وی بیان کرد: خود انتقادی به شورای شهر نیز وارد است و این بدان معناست که به‌جای اینکه اعضا در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان ورود کنند باید مجری برنامه‌ها باشند

 

تنها راه برون‌رفت از معضل بافت فرسوده جایگزینی طرح جدید است

رئیس کمیسیون اقتصاد شهری شورای شهر نیز گفت: در شرایطی که بدهی شهرداری به بانک شهر در بافت فرسوده ۸۴ میلیارد تومان بود و سال گذشته طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بانک داشتیم و مقرر شد ظرف مدت ۹ ماه شهرداری این مبلغ را تسویه کند و به ازای آن سودی به این مبلغ افزوده نشود اما متأسفانه بنا به شرایط موجود و محدودیت‌های مالی این مهم تحقق پیدا نکرد.

 

نادر سلیمانی اظهار داشت: در حال حاضر بدهی شهرداری به بانک شهر ۱۲۴ میلیارد تومان و همچنان رو به افزایش است و تنها راه نجات برای تسویه این بدهی جایگزینی طرحی جدید در بافت فرسوده است که حداقل ارزش‌افزوده املاک شهرداری در این منطقه را تا سقف ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش دهد.

 

وی بیان کرد: با مصوبه شورای شهر از خردادماه امسال آبفای تربت‌حیدریه مکلف به حذف و قطع تبصره ۳ از قبوض آب‌بهای شهروندان شده اما متأسفانه این مصوبه اجرانشده و این مبلغ فقط از روی جداول قبوض حذف‌شده و در آب‌بهای مصرفی اعمال می‌شود که این‌یک تخلف آشکار محسوب می‌شود.

 

امکانات آتش‌نشانی تربت‌حیدریه تنها تا ۳ طبقه پاسخگوست

رئیس کمیسیون خدمات شهری گفت: متأسفانه پارکینگ فروشی از سوی شهرداری به‌عنوان یک مورد پذیرفته‌شده مقبول افتاده که با توجه به کمبود درآمد شهری این امر دارای یک توجیه قابل‌قبول است که اقدامات لازم برای ایجاد پارکینگ صورت گرفته است.

 

مهدی وقفی اظهار کرد: کمبود وسایل اطفای حریق برای ساختمان‌های مرتفع یک معضل جدی محسوب می‌شود که متأسفانه امکانات آتش‌نشانی تربت‌حیدریه تا سه‌طبقه پاسخگو است و این در شرایطی است که تا بیش از سه‌طبقه پروانه ساخت صادر می‌شود که نامه‌نگاری‌های لازم برای رفع این مشکل صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: در خصوص اصلاح شبکه آبیاری فضای سبز شهری و جداسازی آن از آب شرب و اصلاح الگوی کشت در سطح فضاهای سبز سطح شهر اقدامات جدی و قابل‌قبولی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اظهار کرد: در خصوص ثبت نهم دی‌ماه ۵۷ در تقویم رسمی کشور از طرف مجموعه مدیران شهری کوتاهی صورت نگرفته و تاکنون مکاتبات زیادی با مسئولین ذی‌ربط صورت گرفته است که متأسفانه هیچ‌گونه پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.

 

احمد وطن‌دوست افزود: متأسفانه سرفصل‌های بودجه در بحث هزینه رعایت نمی‌شود و انتظار ما از شهرداری حداقل تحقق بودجه فرهنگی است که در مباحث مختلف فرهنگی ازجمله جشنواره‌های ورزشی ، برگزاری اعیاد و جشن‌ها و .. هزینه شود.

 

دیگر عضو شورای شهر تربت‌حیدریه خاطرنشان کرد: سیستم حمل‌ونقل عمومی تربت‌حیدریه در چند سال گذشته تضعیف‌شده و تعداد اتوبوس‌های شهری از ۶۰ دستگاه به ۲۰ دستگاه رسیده که این خود ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

 

محمد اله یاری افزود: متأسفانه طرح جامع مصوب فضای سبز در تربت‌حیدریه وجود ندارد و همچنین کمبود منابع مالی، تصمیمات آنی و نبود مشاور قوی در کنار مجموعه مدیریت شهری جز انکارناپذیر مشکلات شهر تربت‌حیدریه است

برچسب ها:

 
نام
نظر شما