پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
۱۰۰ درصد اعتبارات بازآفرینی شهری در استان البرز جذب شد

۱۳:۳۳ | ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

معاون بازآفرینی شهری استان البرز:

۱۰۰ درصد اعتبارات بازآفرینی شهری در استان البرز جذب شد

عصر بازآفرینی: معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: در سال جاری توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد اعتبارات بازآفرینی شهری در استان را جذب کنیم.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از مهر، محمدرضا صفایی فر ساخت مسکن‌های جدید را یکی از رویکردهای مهم حوزه بازآفرینی شهری دانست و گفت: در کنار اعتبارات اقدامات مشترک که برای اجرایی شدن پروژه‌ها در اختیار نهادهای اجرایی دیگر قرار دارد اعتباری نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که برای ساخت و احداث واحدهای مسکونی جدید هزینه می‌شود و سهمیه استان‌ها مشخص و ابلاغ‌شده است.

وی سهم استان البرز از ساخت مسکن‌های جدید را دو هزار و ۳۸۴ واحد اعلام کرد و گفت: این ساخت‌وسازها در قالب پروژه‌های بنیاد مسکن، پروانه‌های صادره از سوی شهرداری کرج و پروژه‌های مسکن دیگر نهادها تعریف می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حوزه بازآفرینی شهری، گفت: برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با مشارکت بخش خصوصی تسهیلات با بهره پایین در نظر گرفته‌شده تا پروژه‌های جدید مسکن در این محلات اجرایی شود.

به گفته صفایی فر، مردم طی سال‌های گذشته از طرح‌های بازسازی بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کردند اما طی سال‌های اخیر و با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه مشارکت آن‌ها بیشتر شده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها نیز در صدور جواز و پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده تخفیف قائل می‌شوند، گفت: ستاد ملی بازآفرینی بابت این تخفیف‌ها مبالغی را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد و این موارد اهمیت طرح‌های بازآفرینی شهری را نشان می‌دهد که منجر به توانمندسازی محلات می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به اینکه پیگیری مصوبات و اعتبارات تخصیصی بازآفرینی شهری در شهرستان‌ها بررسی و رصد می‌شود، گفت: در کنار این اقدامات باید تلاش کنیم تا اعتماد مردم و ازجمله بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری بیشتر شود.

صفایی فر به عملکرد ستاد بازآفرینی شهری استان البرز در سال جاری اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر بیش از ۱۵ جلسه ستاد بازآفرینی استان برگزارشده، در کنار آن ۳۰ جلسه ستاد بازآفرینی شهرستانی و همچنین بیش از ۲۰ جلسه کارگروه تخصصی تشکیل‌شده است.

وی بیان کرد: با توجه به جایگاه حوزه بازآفرینی شهری و اینکه نیاز به تبیین آن در سطح استان بوده است، اقداماتی را با همکاری دیگر نهادهای اجرایی و با جدیت دنبال کرده‌ایم که این تلاش‌ها موجب شد تا در سال جاری، اهمیت بازآفرینی شهری در سطح استان مدنظر واقع شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اضافه کرد: در قیاس با سال ۹۶ پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم، در بررسی عملکرد سال جاری نیز به نسبت اعتبارات تخصیصی توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کنیم.

صفایی فر تشریح کرد: اهداف و برنامه‌هایی که با رویکرد بازآفرینی شهری قرار بود طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به سرانجام برسد به‌واسطه عواملی ازجمله زمان‌بر شدن پیگیری اجرای این طرح‌ها با مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی و حساس کردن آن‌ها به این موضوع کمی با تأخیر دنبال شده است اما خوشبختانه این ریل‌گذاری در البرز صورت گرفته و مسیر کار مشخص است.

وی در مورد فعالیت کارگروه‌های تخصصی ذیل مجموعه ستادهای استانی بازآفرینی شهری نیز گفت: این کارگروه‌ها در بخش‌های مختلف و بر اساس اهداف بازآفرینی شهری تعریف‌شده است که موظف هستند جلسات مختلفی را برگزار کرده و بر اساس تصمیمات خود مصوباتی داشته باشند که درنهایت این مصوبات برای اجرایی شدن در جلسات ستاد استانی مصوب می‌شود و قابلیت ابلاغ پیدا می‌کند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز ادامه داد: پنج کارگروه تخصصی زیرمجموعه ستاد بازآفرینی در البرز مشتمل بر کارگروه ارتقای اقتصادی و مشارکت‌های مردمی و تسهیلات ستاد استانی، کارگروه پیشگیری و پیش‌نگری از گسترش بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، کارگروه ارتقای اجتماعی - فرهنگی و سلامت، کارگروه وقف و درنهایت کارگروه روستاهای واقع در حریم است که این کارگروه‌های تخصصی ضمن بررسی و بحث در خصوص مسائل موجود، این موارد را به ستاد بازآفرینی استان ارجاع می‌دهند.

وی در مورد برنامه‌های اجرایی مدنظر ستاد بازآفرینی شهری در استان البرز که قرار است در پنج بخش یا محور مختلف اجرایی شود، گفت: این محورها مشتمل بر توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای، ارتقای زیرساخت‌های شهری و محله‌ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله‌ای و توسعه قلمرو آن، تهیه طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله‌ای و ارتقای توانمندی اقتصادی، ظرفیت‌سازی اجتماعی و نهادی است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه گفت: بر اساس پنج محور یا شاخص موردنظر برای اجرا در سال آینده سه بخش در هر محور تعریف‌شده است که شامل مطالعه و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی، مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و در آخر بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه کلان‌شهرها و شهرهای مذهبی است که برای هرکدام ردیف اعتباری جداگانه تعریف‌شده است.

صفایی فر در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاه بازآفرینی شهری در تهران که در اواخر دی‌ماه سال جاری دایر شده بود، گفت: خوشبختانه استان البرز در این نمایشگاه بر اساس ارزیابی داورانی که خود مدیران شرکت بازآفرینی شهری در کشور بوده‌اند، رتبه یک را به خود اختصاص داد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما