شنبه 29 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
تشریح سه وجه مهم در بازآفرینی شهری

۱۵:۵۳ | ۱۳۹۸/۰۳/۰۱

مدیر کل راه و شهرسازی قم مطرح کرد:

تشریح سه وجه مهم در بازآفرینی شهری

عصر بازآفرینی: مدیر کل راه و شهرسازی قم با انتقاد از مهاجرت ساکنان مناطق مرکزی شهر قم به مناطق الحاقی در پی توسعه فیزیکی شهر، گفت: بازآفرینی شهری یک مسئله چندوجهی است که همزمان نیازمند سه عنصر شامل اعتبارات دولتی، مشارکت مردمی و تسهیلات بانکی است.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از صما، حسن صبوری گفت: براساس سیاست و برنامه وزارت راه و شهرسازی، طی دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور احداث می‌شود که از این تعداد، سهم شهر قم ۲ هزار و ۱۶۶ واحد است که باید در بافت فرسوده احداث شود.

صبوری با اشاره به چالش های موجود در این مسیر اظهار داشت: در محدوده بافت فرسوده فاقد زمین ملی هستیم و تنها ظرفیت در محدوده بافت فرسوده تملک هایی می باشد که شهرداری در اطراف بلوار شهید روحانی و فاز پنج بلوار عماریاسر انجام داده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه وزارتخانه ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار در بافت مسکونی و ۱۰۰ هزار واحد در تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

نقش ناظر عالیه در پروژههای بازآفرینی شهری را داریم

صبوری همچنین با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پروژه های بازآفرینی شهری، نقش خود را به دستگاه های بهره بردار تفویض کرده و درواقع نقش ناظر عالیه را ایفا می کند، ابراز امیدواری کرد: در سال ۹۸ اقدامات اساسی در دو حوزه عمران و کالبد شهری و حوزه اجتماعی در راستای هدف بازآفرینی شهری صورت پذیرد و این امر با مشارکت فعالانه اعضای ستاد، قابل دستیابی خواهد بود.

وی همچنین درخصوص ابلاغ موافقت نامه تبصره ۱۸ بازآفرینی شهری توضیح داد: براساس این موافقت نامه ۴۴ پروژه شهری با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال تعریف شده است که باید در سال ۹۸ عملیاتی شود.

رشد مهاجرت به مناطق الحاقی در پی توسعه فیزیکی شهر

صبوری تصریح کرد: مساحت بافت فرسوده میانی شهر قم ۱۹۰۰ هکتار است، اما در بازآفرینی با نگاه اجتماعی- کالبدی 4هزار هکتار از مساحت شهر قم نیازمند بازآفرینی تشخیص داده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر توجه به توسعه فیزیکی و گسترش شهر بوده است، ابراز کرد: این امر تا حدی موجب مهاجرت ساکنان مرکزی به مناطق الحاقی شهر مانند پردیسان و انتقال زیرساخت ها به آنجا شده است. در صورتی که توسعه درونزای شهر و بازآفرینی مناطق مرکزی شهر که در آنجا از ابتدا زیرساخت های موجود بوده و فقط نیازمند بهینه شدن بوده اند، نتایج بهتر و مطلوبتری می توانست به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه بازآفرینی شهری را یک مسئله چندوجهی دانست و تاکید کرد: برای بازآفرینی پایدار شهری نیازمند اعتبارات دولتی، مشارکت مردمی و تسهیلات بانکی هستیم و هر کدام از این سه عنصر باید در کنار هم وجود داشته باشند.

سکونت ۷۰ درصدی جمعیت‌شهر قم در بافت فرسوده

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم همچنین با بیان اینکه از مجموع ۱۳ هزار هکتار مساحت شهر قم، 4هزار هکتار آن نیازمند بازآفرینی است و جمعیتی بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهر قم در این محدوده زندگی می کنند، افزود: این بافت ها عمدتاً در هسته مرکزی شهر و پیرامون حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارد که محل تردد جمع کثیری از شهروندان و زائران حرم مطهر است.

صبوری درخصوص انواع بافت های موجود شهر توضیح داد: در شهر قم پنج نوع بافت شامل بافت تاریخی، سکونتگاه های غیر رسمی، بافت ناکارآمد میانی، بافت با پیشینه روستایی و اراضی ناهمگن شهری وجود دارد که همگی نیازمند بهسازی، نوسازی و یا حتی بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه ۴۱۳۳ هکتار از مساحت شهر قم در محدوده این نوع بافتها هستند، افزود: طبق آمار، متوسط مساحت بافت فرسوده شهرهای کشور حدود ۱۸ درصد و زیست ۳۰ درصدی جمعیت در آنها است، ادامه داد: این بافت ها ۳۲ درصد مساحت قم را تشکیل می دهد و ۷۰ درصد جمعیت  شهر قم در این محدوده ها زندگی می کنند.

افول زیست پذیری و بروز فقر شهری در محلات فرسوده

وی گفت: در این محلات عموماً با افول قابلیت زیست پذیری، فقر شهری، آسیب اجتماعی و تاب آوری پایین، مشکلات زیست محیطی و...مواجهیم. به همین منظور برنامه جامع اقدام مشترک با مشارکت دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی طرح ریزی شده است.

وی با بیان اینکه هدف از این برنامه، بازآفرینی ۳۹ محله با مساحت ۱۹۲۷ هکتار در طول مدت پنج سال خواهد بود، گفت: در بحث بازآفرینی صرفاً مبانی کالبدی محلات مطرح نیست. در این رویکرد، مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در کنار ساماندهی کالبدی محلات از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما