پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی، راهی برای کاهش مهاجرت

۱۶:۰۹ | ۱۳۹۸/۰۳/۰۵

تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی، راهی برای کاهش مهاجرت

عصر بازآفرینی: با‌توجه به اهمیت توانمند‌سازی خانواده‌ها و در راستای حمایت شغلی از روستائیان تسهیلاتی به متقاضیان اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی پرداخت می‌شود که این امر منجر به کاهش مهاجرت به شهرها می‌شود.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از فارس،  طی سال‌های اخیر با‌توجه به اهمیت توانمند‌سازی خانواده‌ها و در راستای حمایت شغلی از کشاورزان، روستائیان و عشایر تسهیلاتی به متقاضیان اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی پرداخت می‌شود که این امر علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی بر اشتغال‌زایی و درآمدزایی روستاییان دارد نقش موثری در کاهش آمار مهاجرت روستائیان به شهرها ایفا می‌کند.

با توجه به اینکه روستائیان و عشایر سهم عمده‌ای در تولیدات دامی و کشاورزی دارند و کاهش این تولیدات به نوبه خود بر توسعه اقتصادی تاثیرگذار است، دولت درصدد است با پرداخت این تسهیلات از مهاجرت روستائیان و عشایر جلوگیری کند.

جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها با ایجاد اشتغال

امیر ستایش، کارشناس اقتصادی  گفت: توسعه هر استان در گرو توسعه روستاها و شهرها به صورت هماهنگ است.

وی افزود: بی‌شک با توجه به بالا بودن آمار بیکاری جوانان روستایی، ایجاد اشتغال در روستاها نقش موثری در جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها دارد و دولت باید با اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی و ایجاد طرح‌های پایدار در روستاها از این مهاجرت‌ها جلوگیری کرده و با توسعه روستاها زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را فراهم کند.

این کارشناس تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر مهاجرت روستائیان به شهرها به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی است بی‌شک پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در کاهش آمار مهاجرت روستائیان به شهر داشته باشد.

ستایش ادامه داد: مهاجرت روستائیان و عشایر به شهرها از یک سو، افزایش حاشیه نشینی از سوی دیگر کاهش تولیدات دامی و کشاورزی را در پی دارد و ضروری است مسوولان با ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تلاش کنند از این امر جلوگیری کرده و زمینه اشتغال جوانان در روستاها را فراهم کنند.

پرداخت 165 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در استان ایلام

احمد خانمحمدیان، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در این باره گفت: تاکنون 165 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در مناطق روستایی در استان ایلام پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات روستایی زمینه اشتغال 3 هزار نفر را فراهم کرده است افزود: مبلغ این تسهیلات براساس طرح‌های توجیهی متقاضی ارزیابی و پرداخت می‌شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گفت: این تسهیلات در بخش‌های مختلفی از جمله ایجاد صنایع تبدیلی، پرورش دام سبک و سنگین، پرورش طیور، زنبورداری به متقاضیان پرداخت شده است.

لزوم اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در روستا

وی با بیان اینکه یکی از الزامات پرداخت این تسهیلات اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و عشایری است اضافه کرد: افراد ساکن شهرها در صورتی می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند که طرح‌های اشتغال‌زایی را در روستاها ایجاد کرده و ادامه دهند.

خانمحمدیان با بیان اینکه شهرستان ایلام با 28 میلیارد تومان تسهیلات بیشترین سهم در دریافت تسهیلات را دارد اظهار کرد: شهرستان سیروان نیز با 5 میلیارد تومان تسهیلات، کمترین سهم پرداخت تسهیلات را داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در زمینه‌های کشاورزی، صنایع‌دستی، گردشگری، تولیدات دامی در اکثر روستاهای استان وجود دارد، پرداخت این تسهیلات علاوه بر اینکه می‌تواند به توسعه زیرساخت بخش‌های مذکور در روستاها کمک کند سبب رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری خواهد بود.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما