يكشنبه 23 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
واگذاری بخشی از اختیارات شرکت بازآفرینی شهری به تعاونی ها

۱۵:۳۸ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۶

/گزارش خبری/

واگذاری بخشی از اختیارات شرکت بازآفرینی شهری به تعاونی ها

عصربازآفرینی: دومین جلسه نشست مشترک اعضای اتاق تعاون ایران با معاونان و مدیران ستادی شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر استفاده شرکت بازآفرینی شهری ایران از ظرفیت های قانونی به منظور کمک به تعاونی ها برگزار شد.

به گزارش عصر بازآفرینی، مجتبی علوی مقدم، معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست گفت: تعاونی نیز باید از ابزارهای قانونی برای منافع جامعه هدف بازآفرینی استفاده کنند.

وی با اشاره به تجربیات موفق تعاونی ها در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی از جمله محله جولان همدان و همت آباد بر لزوم مررور تجربیات موفق تاکید کرد و گفت: بیشتر فعالیت ها در بعد کارشناسی خوب پیش می روند ولی به بعد مدیریتی که می رسند، عقیم می شوند.


معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: پیشنهاد می کنیم اتاق تعاون ایران با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز اتحادیه ها و تعاونی های محلات را تشکیل دهند. در این میان شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز می تواند بخشی از اختیارات خود را در قالب ماده 4 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهریی به اتحادیه ها و تعاونی هایی که مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح را می گیرند، واگذار کند.

در ادامه این نشست، امیرحسین قزوینی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اهمیت نقش تعاونی ها در افزایش مشارکت مردم، گفت: تعاونی ها باید از ظرفیت های خود به منظور افزایش اعتماد و جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی در برنامه ملی بازآفرینی شهری استفاده کنند.

وی همکاری نهادهای مختلف در پیشبرد برنامه های بازآفرینی شهری را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: توان دولت برای انجام پروژه های بازآفرینی محدود است. بنابراین لازم است که مدیریت منابع در این حوزه با تدوین ساز و کارهای کنترلی و نظارتی بر فعالیت تعاونی های مسکن در محدوده های بازآفرینی حاکم شود. در واقع آنچه از نظر ما مهم است ظرفیت اجرایی و توان مدیریتی است.

قزوینی ادامه داد: دلیل پررنگ شدن نقش شهرداری ها، دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در برنامه بازآفرینی شهری نیاز مبرم به تامین منابع است. برآورد حداقلی این است که برای برنامه 5 ساله ششم باید 300 هزار میلیاد تومان و سالی بیش از 50 تا 60 هزار میلیارد تومان تامین شود تا بتوانیم حداقل ها را در بافت های هدف بازآفرینی پوشش دهیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت:30درصد بودجه دستگاه های دولتی و 30درصد منابع شهرداری ها باید در بافت های هدف هزینه شود. دولت نیز باید بودجه های خود را هدفمند کند.

قزوینی با اشاره به اینکه سال گذشته 3 هزار و 770 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای برنامه بازآفرینی تخصیص یافته، افزود: در سال جاری نیز این موضوع را مجددا پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به تورم ایجاد شده در یک سال گذشته در حوزه مسکن، بیان کرد: سهم تسهیلات در ساخت مسکن به شدت پایین آمده است و تسهیلات بازآفرینی حدود 20درصد و یک پنجم هزینه ساخت را پوشش می دهد و اگر هزینه زمین را هم در نظر بگیریم این سهم به کمتر از 10درصد می رسد.

وی با اشاره به اهمیت نقش تعاونی ها در افزایش مشارکت مردم، گفت: تعاونی ها باید از ظرفیت های خود به منظور افزایش اعتماد مردم و حضور بخش خصوصی در برنامه بازآفرینی شهری استفاده کنند.

این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ادامه تصریح کرد: در حوزه واگذاری اراضی دولتی نتوانسته ایم توفیق زیادی به دست بیاوریم و همکاری دستگاه های دولتی در این زمینه مطلوب نیست.

گفتنی است، در این جلسه مقرر شد:

اتاق تعاون ایران جهت نظم دهی به موضوع و برنامه ریزی در حوزه بازآفرینی مقدمات کلی در تعاونی های مرتبط را فراهم کنند.
لیست محلات هدف بازآفرینی شهری جهت بررسی به منظور تشکیل تعاونی های مسکن محله به اتاق تعاون ایران ارسال شود.
اتاق تعاون ایران روش ها و مدل های سرمایه گذاری و نحوه ورود به محلات هدف بازآفرینی شهری در حوزه ساخت مسکن و تامین منابع مالی اجرای پروژه های بازآفرینی را در اسرع وقت به شرکت اعلام کند.
با راهبری اتاق تعاون ایران، اتحادیه ها و تعاونی ها (جهت فعالیت های توسعه گری، تسهیل گری و کارگزاری) نسبت به ثبت نام در سامانه اخذ صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده 4 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری اقدام کنند.
تفاهم نامه همکاری مشترک با شرکت بازآفرینی شهری ایران و اتاق تعاون ایران در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما