جمعه 21 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
کیفیت ساخت مسکن خط قرمز ما در بازآفرینی شهری است

۱۲:۴۴ | ۱۳۹۸/۰۵/۰۹

معاون وزیر راه و شهرسازی:

کیفیت ساخت مسکن خط قرمز ما در بازآفرینی شهری است

عصر بازآفرینی: معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از این پس هیچ نهادی غیر از شهرداری ها نباید اقدام به تاسیس دفتر تسهیلگری کند، تصریح کرد: همه دستگاه ها باید از کانال شهرداری ها اقدام به ارائه خدمات کنند تا ضمن جلوگیری از سرگردانی مردم از موازی کاری نیز پرهیز شود.

به گزارش عصر بازآفرینی، سید محمد پژمان طی سفر به استان همدان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار این استان اظهار کرد: مدیران با طرح های بازآفرینی باید این پیام را به مردم برسانند که اجرای این برنامه علاوه بر رفع ناهنجاری ها و کاستی ها و افزایش رفاه، وضعیت اقتصادی مردم را بهبود می بخشد.

وی ادامه داد: باید طرح های اقتصادی برای نوسازی بافت ها با مکانیزم هایی که مشاوران ارائه می کنند، آماده شود و در صورت نبود پتانسیل و ظرفیت در برخی محدوده های هدف، از ظرفیت دیگر مناطق برای تعادل بخشی در این محدوده ها استفاده شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: برای اجرای پروژه های بازآفرینی 250 هزار میلیارد تومان منابع در 2700 محله هزینه شود که با توجه به وضعیت تحریم ها و شرایط اقتصادی دولت این امر بسیار دشوار است.

وی افزود: در حال حاضر دولت از منابع صندوق توسعه ملی، 3 هزار و770 میلیارد تومان برای تحقق برنامه بازآفرینی شهری اختصاص داده که بر این اساس نمی توان منابع را به صورت خرد و در تعداد محلات زیادی توزیع کرد. بهترین کار اولویت بندی محدوه های هدف بازآفرینی شهری است.

وی با اشاره به مطرح شدن انتقاداتی درخصوص شفاف نبودن منابع تبصره 18، گفت: این منابع به استان ابلاغ شده و مدیران استان در توزیع آن سهم داشته اند. نهایتا پیشنهاد از شهرستان به استان و از استان به ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارائه شده است. ما نیز امانت داری کرده ایم و آن را در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار داده ایم اما برای اینکه اعتبارات نافذ و اثرگذار باشد تعداد شهرهایی که این منابع در آنها هزینه می شود، کاهش داده شده است.

وی تاکید کرد: توزیع منابع در 543 شهر هدف بازآفرینی و 2700 محله، هزینه ها را بی اثر می کند بنابراین باید با سیاست های استانی پول را محدود تر و متمرکز تر تخصیص داد.

پژمان با اشاره به نظر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه طی سال های گذشته منابع کمتری صرف تولید مسکن شده است، گفت: در سال های اخیر تمرکز عمدتا بر فضاهای شهری و تامین زیرساخت ها بوده و به همین دلیل برنامه بازآفرینی شهری نیاز به اصلاح داشت که اصلاحات آن در حال حاضر انجام شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس اعتباری که سال گذشته از محل وجوه اداره شده، اختصاص داده شد، 20درصد منابع مصرف و 80درصد منابع به طور قطعی در اختیار ماست. بر این اساس مجددا از استان ها نظر خواهی کرده ایم تا پیشنهادات خود را اصلاح و در صورت قطعی بودن، آنها را ارائه کنند. در نهایت پروژه هایی که تامین اعتبار می شوند، به استان ها ابلاغ خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: اختصاص اعتبارات به صورت صددرصد از دستور اداره کل راه و شهرسازی خارج و در اختیار شهرداری هایی که ظرفیت، سابقه خوب و استطاعت دارند، گذاشته می شود.

پژمان با اشاره به اینکه برای توفیق در برنامه بازآفرینی شهری، همه نهادها باید هر چه در توان دارند به میدان بیاورند، گفت: به دلیل اینکه مردم محدوده های مورد هدف بازآفرینی شهری در دهک های اقتصادی پایین قرار می گیرند باید تا جایی که امکان دارد هزینه طرح ها کاهش داده شود.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه های انشعابات و نظام مهندسی، گفت: امروز در تهران انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز در بافت ها 10میلیون تومان است و هزینه های نظام مهندسی نیز در همین حدود قرار می گیرد. با این وضعیت نوسازی و بهسازی به دشواری امکان پذیر خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان اجتماعی کشور و شهرداری ها هر سه در محدوده های هدف بازآفرینی شهری اقدام به ایجاد دفاتر تسهیلگری می کنند. علاوه بر این دستگاه های امدادرسان، خدمات رسان و سازمان های مردم نهاد نیز فعالیت هایی را در همین مسیر انجام می دهند که این مساله آسیب مهمی برای بازآفرینی شهری محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه از این پس هیچ نهادی به غیر از شهرداری ها نباید اقدام به تاسیس دفتر تسهیلگری کند، تصریح کرد: همه دستگاه ها باید از کانال شهرداری ها اقدام به ارائه خدمات کنند تا ضمن جلوگیری از سرگردانی مردم از موازی کاری نیز پرهیز شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به اینکه بسیاری از زمین ها در سکونتگاه های غیررسمی فاقد سند هستند، گفت: مجوز صدور سند برای اراضی بدون سند از سازمان ملی زمین و مسکن دریافت شده است و این اختیار به هیئت های اجرایی واگذار شده تا از این زمین ها برای اجرای طرح های بازآفرینی استفاده کنند.

وی اظهارکرد: در بافت های مورد هدف بازآفرینی شهری به دنبال کاهش هزینه های ساخت هستیم اما صددرصد، کیفیت ساخت را در نظر خواهیم داشت تا با رعایت آیین نامه های قانونی، واحدهای مسکونی با کیفیت و مستحکم ساخته شود.

پژمان همچنین با بیان اینکه بناها باید معماری فاخر و برجسته داشته باشند، تصریح کرد: استفاده از مصالح ارزان قیمت ناقض این موضوع نیست که بناهایی با معماری فاخر ساخته شود زیرا در تاریخ ایران نیاکان ما با خشت و گل بناهای بسیار مستحکم و فاخری ساخته اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کیفیت بناها خط قرمز ما در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است، گفت: باید کیفیت در همه طرح ها و پروژه ها به عنوان اولویت مهم در نظر گرفته شود.

وی در خصوص تخصیص قیر به استان ها، گفت: امسال به دلیل ریالی شدن، اختلافاتی به وجود آمده که به محض رفع موانع تخصیص قیر از سر گرفته می شود.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما