سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
بافت‌ فرسوده در انتظار بودجه فرسوده‌تر می‌شود

۱۶:۱۴ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۱

/گزارش خبری/

بافت‌ فرسوده در انتظار بودجه فرسوده‌تر می‌شود

عصر بازآفرینی: دو هزار طرح بازآفرینی در کشور به دلیل اختصاص نیافتن بودجه برای نوسازی، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اواخر سال ۹۶ بود که رئیس جمهور از طرح باز آفرینی شهری (نوسازی بافت‌های فرسوده) رونمایی کرد. طرحی که هدف آن مقاوم سازی و اشتغالزایی عنوان شد و قرار بود زمین رایگان در اختیار توسعه گران قرار گیرد تا زودتر این طرح اجرایی شود.
۲۰ میلیون نفر در سطح کشور در ۲۷۰۰ محله که ۱۴۱ هزار هکتار وسعت دارد در سکونت گاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده و میانی زندگی می‌کنند.
براساس طرح بازآفرینی در طی ۵ سال سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شود.
محله‌هایی که حدود یک چهارم مردم کشور در آن زندگی می‌کنند و هر لحظه با خطراتی، چون سیل، زلزله و حوادث طبیعی و اجتماعی روبرو هستند.
نامقاوم بودن بافت‌های این خانه‌ها یک مخاطره خیلی دوری نیست، زیرا با کوچکترین زلزله‌ای کل بنا تخریب می‌شود و علاوه بر خسارت مالی زیاد، خسارت انسانی نیز دارد.
از ۲۷۰۰ محله بافت فرسوده حدود ۱۹۶ محله با وسعت ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار در شهر تهران است و حدود ۱۵ درصد از جمعیت تهران در این بافت زندگی می‌کنند و در ۳ سال گذشته تنها ۱۳ هکتار نوسازی شده است. این در حالیست که ساکنان این مناطق همچنان در انتظار نوسازی بناهایشان هستند.
اقای محمدی درباره نوسازی بنای محل سکونت خود می‌گوید: پول کافی برای نوسازی نداریم، اما قرار بود که چند واحد را باهم تجمیع کنیم و بسازیم، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
یکی از همسایگان نیز می‌گوید: برای نوسازی خانه اقدام کردیم، اما شرایط برای دریافت تسهیلات بسیار دشوار است و توان نوسازی نداریم ترجیح می‌دهیم در همین خانه‌ها زندگی کنیم.
در ادامه جوانی به میان صحبت امد و گفت:: اینجا خانه‌ها بسیار قدیمی است و برخی از خانه‌ها تخریب شده و محلی برای جمع شدن معتاد‌ها است، باید شهرداری و دولت کاری انجام دهد تا اهالی محل، ارامش داشته باشند.
وی افزود : بسیاری از سقف خانه‌ها فرو ریخته است حتی ماشین به داخل کوچه نمی‌اید تا نوسازی کنیم قرار بود طرح تجمیع صورت بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد.
به دنبال طرح بازافرینی شهری، در اردیبهشت امسال بود که وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در باز افرینی محله سیروس از تامین یارانه تسهیلات بافت فرسوده خبر داد و گفت: تفاوت یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از محل بودجه ۹۷ تأمین اعتبار شده است و امروز اولین دریافتی را داشتیم.
اگر چه انبوه سازان و توسعه گران از این طرح استقبال کردند، اما تحقق نیافتن وعده‌ها در باره همکاری با انبوه سازان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت باعث شد تا به این طرح ورود پیدا نکنند و توجیحی برای ان‌ها نداشته باشند و طرح‌ها همچنان بدون هیچ پیشرفتی روی کاغذ باقی ماند.
دبیر انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده بدون همکاری دستگاه‌های خدمات رسان راه به جایی نمی‌برد گفت:دستگاه‌های خدمات رسان، چون وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق انجام نمی‌دهد، بطور مثال یک طرح باز آفرینی شهری باید چندین ماه منتظر استعلام شرکت توزیع نیرو باشد و این باعث می‌شود تکمیل طرح با تاخیر صورت گیرد.
فرشید پور حاجت یکی از دلایل استقبال نکردن انبوه سازان برای ورود به بافت فرسوده را هزینه نوسازی شبکه خدمات عمومی اعلام کرد و افزود : هزینه نوسازی خدمات عمومی را چه کسی باید پرداخت کند؟ هیچ شرکتی برای پرداخت هزینه تمکین نمی‌کند.
وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بافت فرسوده یارانه‌ای است، در ۵ سال گذشته یارانه‌ای به بخش خصوصی پرداخت نشده است.
پور حاجت بیان کرد : اگر قرار باشد اتفاق مثبتی در بخش مسکن صورت گیرد باید برای پرداخت تسهیلات به انبوه سازان تجدید نظر کنند. اگر اولویت ساخت و ساز بر بازآفرینی شهری است باید تسهیلات ویژه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: برای نوسازی بافت فرسوده مشکل اجرای نداریم باید مشوق‌های زیادی برای ورود تولیدکنندگان به این بخش داده شود
حالا بعد از گذشت بیش از ۲ سال مدیرعامل بازافرینی شهری از دلایل کندی پیشرفت طرح‌ها خبر می‌دهد.
سیدمحمد پژمان چندی پیش دلیل کندی بخشی از طرح‌های بازآفرینی را نهایی نشدن موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه خواند و با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار طرح بازآفرینی در کشور در انتظار دریافت بودجه است، اختصاص نیافتن بودجه بازآفرینی در هفته‌های آینده را به منزله فاجعه‌ای در این بخش خواند.
برای جذب بودجه بازآفرینی باید نخست موافقتنامه‌ای میان شرکت بازآفرینی و سازمان برنامه و بودجه مبادله شود که برای مبادله این موافقتنامه چندین ماه با سازمان برنامه و بودجه در رفت و آمدیم.
وی افزود: اگر این توافقنامه زودتر مبادله شود، سازمان برنامه و برنامه کشور، بودجه را تخصیص می‌دهد و ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران درخواست تخصیص بودجه را به این سازمان داده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: سال گذشته نیز درخواست ما از سازمان برنامه این بود که مدت زمان موافقت نامه را دوساله در نظر بگیرند؛ زیرا معتقد بودیم اختصاص این حجم از بودجه در طول چند ماه دشوار است که متاسفانه این امر محقق نشد.
در شهر تهران نزدیک به دوسال پیش، طی مراسمی گلنگ اولین طرح بهسازی شهری در محله سیروس تهران زده شد، اما هیچ کس از زمان افتتاح آن خبر ندارد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما