يكشنبه 23 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

۱۷:۴۲ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۵

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

عصر بازآفرینی: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که ۲۰ میلیون نفر جمعیت در این نوع بافت ها زندگی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، سیدمحمد پژمان ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از پروژه محور داوود قلی زنجان در گفتگو با خبرنگاران وجود بافت فرسوده در کشور را از چالش های مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که ۵ میلیون خانوار بالغ بر ۲۰ میلیون نفر جمعیت را شامل می شود.

وی با تأکید بر لزوم احیا و نوسازی بافت های فرسوده، افزود: چالش های حوزه بافت های فرسوده به عنوان یک چالش مهم در کشور مطرح است و در حال حاضر اولویت مهم و اساسی ستاد بازآفرینی شهری، نوسازی هر چه سریعتر بافت های فرسوده شهری است.

پژمان با اذعان به اینکه حرکت در مسیر نوسازی بافت های فرسوده کند است، گفت: با روند موجود در زمینه نوسازی بافت های فرسوده، دهه ها برای رفع مشکلات این حوزه زمان موردنیاز است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه نبود استحکام لازم در بافت های فرسوده و قدیمی یک چالش مهم در کشور است، گفت: مباحث رفاهی در بافت های فرسوده به شکل جامع وجود ندارد و بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز در این بافت ها اتفاق می افتد.

وی با تأکید بر لزوم شتاب بخشی به احیا و مقاوم سازی بافت های فرسوده گفت: برای نوسازی بافت های فرسوده تنها نباید به منابع دولتی و منابع نفتی تکیه شود.

پژمان لزوم بهره مندی از ظرفیت های محلی را برای نوسازی بافت های فرسوده یادآور شد و گفت: مدیریت شهری و سرمایه گذاران با مردم برای نوسازی بافت های فرسوده تعامل و همراهی داشته باشند و راه حل های محلی برای احیا و بافت های فرسوده را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: اگر تصور کنیم مشکلات بافت های فرسوده از جیب دولت و محل درآمدهای نفتی قابل حل است، اشتباه است و در بضاعت کشور نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ورود مجلس و دولت برای احیای بافت های فرسوده و قدیمی شهری و تزریق منابع مالی دولتی باعث ناکامی و عدم نتیجه بخشی می شود، افزود: اگر سرمایه ها در چند سال اخیر با برنامه ریزی مناسب هزینه می شد، شاهد اتفاقات خوب و تکمیل بیش از ۱۰ پروژه در زمینه بازآفرینی شهری بودیم.

وی با رد این دیدگاه که پول نفت باعث رفع مشکلات در حوزه های مختلف می شود، تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد ورود سرمایه گذاری شخصی و ورود مدیریت شهری را به حوزه نوسازی بافت فرسوده جدی نمی گیرند و باید تلاش شود موضوعات محلی، ملی نشوند و راه حل های محلی برای موارد محلی تبیین شوند.

معاون وزیر راه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با وزارت میراث فرهنگی جهت نوسازی در بافت های تاریخی و فرسوده اظهارداشت: در بافت های قدیمی، بناهای تاریخی یا بافت های تاریخی داریم که شناسنامه و هویت مردم شهر است.

وی ادامه داد: در تلاش بودیم طی سال های ۹۷ و ۹۸ پروژه های بازآفرینی شهری را به بهره برداری برسانیم، ولی با توجه به فرآیند پیش آمده، پیش بینی می کنیم تا پایان سال بخشی از این پروژه های بازآفرینی به بهره برداری برسد و بخشی نیز تا پایان سال ۹۹ اجرا شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما