جمعه 7 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
اعطای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی

۱۶:۲۶ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۲

/گزارش خبری/

اعطای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی

با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و جانشین رئیس جمهور در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، پنجاه و چهارمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در روز یکشنبه اول تیرماه جاری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، در این نشست که فریدون همتی استاندار هرمزگان، مهدی عبوری معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، علی نبیان معاون وزیر و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن، فرزانه صادق ‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به همراه سایر اعضاء ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار حضور داشتند، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل فقید بانک مسکن از اعطای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی خبر داد و گفت: سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی که در بهمن سال 1382 به تصویب هیات وزیران رسیده، متاسفانه با گذشت ۱۷ سال، عملیاتی نشده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال 1387 و قانون احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در سال 1389 تصویب و ابلاغ شده است، گفت: متاسفانه اجرای سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی مغفول مانده، هر چند در جلسات 6، 12 و 26 ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مصوباتی در خصوص اجرای قوانین مذکور اشاراتی وجود داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد، غفلت در اجرای سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی باعث عقب ماندگی در نوسازی، رونق و توسعه در این مناطق شده است.

عبوری ضمن یادآوری فاقد سند بودن اکثر املاک واقع در سکونتگاه های غیررسمی اظهار داشت: این مشکل باعث وقفه در اعطای تسهیلات دولتی در قالب وام و بسته های تشویقی در سکونتگاه های غیررسمی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری 21 جلسه با سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان منابع طبیعی، معاونت پیگیری امور ویژه قوه قضائیه، معاونت شهرسازی و معماری در خصوص اعطای مشروط سند رسمی مالکیت به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی، بیان داشت: با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن، به عنوان نمونه؛ املاک حاشیه شهرهای کرج، بوشهر، زنجان و بندرعباس و محله همت آباد شهر اصفهان و محلات غیررسمی شهر سبزوار، در اجرای این طرح بصورت مشروط صاحب سند خواهند شد.

در ادامه عبوری تصریح کرد، طبق برنامه اقدام مشترک مصوب ستادهای بازآفرینی شهری پایدار برای سالهای 1398 و 1399 در 31 استان، 235 شهر و 649 محله تاکنون 9161 پروژه با اعتباری بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال در حوزه بازآفرینی شهری تعریف شده است.

محمد آئینی عضو هیات شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با تشریح تحقق مصوبات جلسات 51،52،53 ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، گفت: در مجموع این نشست ها 27 مصوبه به تصویب اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار رسیده که 13 مصوبه آن به صورت صدرصد محقق شده است.

گفتنی است در این نشست آخرین وضعیت بازآفرینی شهرهای محلات هدف در استان هرمزگان و محله همت آباد شهر اصفهان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما