دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
تالاب بین‌المللی گمیشان احیا می‌شود

۱۲:۳۰ | ۱۳۹۷/۱۱/۰۳

تالاب بین‌المللی گمیشان احیا می‌شود

عصر بازآفرینی: چند سالی است که تالاب بین‌المللی گمیشان به طور کلی خشک شده بود و دیگر پرندگان زیبا به این تالاب مهاجرت نمی‌کردند ولی در سال جاری شاهد احیای دوباره تالاب شدیم و اکنون تالاب گمیشان به عنوان بهشت پرندگان بومی و مهاجر شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی به نقل از فارس، تالاب گمیشان به عنوان بزرگترین تالاب بین‌المللی استان گلستان است که با بارش باران به وسعت 20 هزار هکتار پرآب شد و اکنون شاهد احیای دوباره این تالاب هستیم.

با پسروی آب دریای خزر به عنوان تنها منبع آبی تالاب بین‌المللی گمیشان شاهد خشکی این تالاب بودیم و به جای مشاهده پرواز پرندگان زیبا در این تالاب، شاهد وجود ریزگردها در تالاب گمیشان بودیم.

هدایت مانداب‌ها در 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه گمیشان از برکت باران‌های پاییزی و زمستانه با زهکشی باعث نجات‌بخشی این تالاب شد.

تالاب بین‌المللی گمیشان با وسعت 20 هزار هکتار به عنوان بزرگترین تالاب استان گلستان محسوب می‌شود و این تالاب در شرایط پرآبی 200 میلیون متر مکعب ظرفیت و گنجایش آب را داشت و در حال حاضر بیش از 60 درصد تالاب از آب گنجانده شده است.

تالاب گمیشان بهشت پرندگان مهاجر و بومی منطقه است و این تالاب منطقه حفاظت‌شده و بخش اعظمی از این تالاب شکارممنوع است

یکی از صیادان شهر گمیشان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: خدا را شکر که تالاب گمیشان بعد از هفت سال احیا می‌شود و دوباره قایق‌هایمان را در آب می‌اندازیم و مشغول فعالیت ماهیگیری می‌شویم.

یکی دیگر از صیادان ماهی ادامه داد: این تالاب به عمق یک متر و نیم آب وجود داشت ولی متاسفانه از سال 1390 تا سال جاری آب این تالاب به کلی خشکید و حتی با موتورسیکلت و ماشین در این تالاب دور می‌زدیمبدون آنکه لاستیک ماشین گل‌آلالود شود

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: تاکنون بیش از 60 درصد مساحت تالاب بین‌المللی گمیشان آب‌گیری شده است.

امیر عبدوس خاطرنشان کرد: این درحالی است که تالاب گمیشان در شرایط پرآبی قریب به 200 میلیون متر مکعب ظرفیت و گنجایش آب را داشت.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش استان گلستان گفت: با وجود احیای دوباره تالاب بین‌المللی گمیشان اکنون پرندگانی نظیر فلامینگو، انواع پلیکان‌ها، انواع مرغابی‌ها کشیم‌ها و بسیاری دیگر از پرندگان در این تالاب قابل مشاهده هستند.

محمد شکیبا اظهار کرد: تالاب بین‌المللی گمیشان می‌تواند به عنوان یک مرکز مطالعاتی بسیار خوبی باشد برای افرادی که به پرندگان، طبیعت و تالاب بسیار علاقمند هستند.

رئیس اداره محیط‌زیست بندرترکمن و گمیشان اذعان کرد: پرآبی تالاب گمیشان سبب هجوم پرندگان مهاجر به این تالاب می‌شود و قطعا شکارچیان نیز برای شکار این پرندگان به تالاب گمیشان خواهند آمد.

علی بیاتی یادآور شد: به طوریکه شب گذشته نیز همکاران ما در محیط‌زیست تعدادی از این شکارچیان را دستگیر کردند و این شکارچیان 15 گونه پرنده را د راین تالاب شکار کرده بودند.

تالاب گمیشان در شمال استان گلستان و در منطقه نیمه‌خشک استان قرار دارد و احیای تالاب بین‌المللی گمیشان تاثیر مستقیمی بر روی اکوسیستم و رونق اقتصادی و گردشگری منطقه دارد و نعمت بزرگی برای مردم محسوب می‌شود.

برچسب ها:

تالاب ،تالاب گمیشان 
نام
نظر شما