جمعه 21 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
توجه به عشایر و روستاها حاشیه‌نشینی‌ را کاهش می‌دهد

۱۵:۵۸ | ۱۳۹۸/۰۷/۱۴

توجه به عشایر و روستاها حاشیه‌نشینی‌ را کاهش می‌دهد

عصر بازآفرینی: نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هرچقدر روستاییان و عشایر فعال باشند و بیشتر موجب حمایت و توجه نظام قرار گیرند موجب کاهش مهاجرت آن‌ها به شهر و حل معضل حاشیه‌نشینی در شهرها خواهد شد.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از ارس، پورمحمد شریعتی‌نیا صبح امروز در نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: حضور فعالانه اصحاب رسانه موجب این می‌شود که مدیران پویاتر، کم اشتباه‌تر، منظم‌تر و با برنامه‌تر باشند.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به هفته بزرگداشت نیروی انتظامی افزود: نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی و از طرفی زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند، هدف از تشکیل نیروی انتظامی استقرار نظم و امنیت، تأمین آسایش عمومی و فردی، نگهبانی و پاسداری از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی و برخورد با هر نوع بی‌نظمی، اخلال، آشوب و اغتشاش در کشور تعریف شده است؛ پلیسی که با این اهداف تشکیل شده باید مأمن ضعیفان و دژ مستحکمی در مقابل ظالمان و متجاوزان به حقوق مردم باشد.

وی با اشاره به 15 مهر روز روستا و عشایر گفت: هرچقدر روستاییان و عشایر فعال باشند و بیشتر موجب حمایت و توجه نظام قرار گیرند موجب کاهش مهاجرت آن‌ها به شهر و حل معضل حاشیه‌نشینی در شهرها خواهد شد، مدیران ارشد به این توجه کنند که هم باعث آبادانی روستاها و هم جلوگیری از مهاجرت می‌شود.

شریعتی‌نیا با اشاره به 14 مهر و روز بزرگداشت سلمان فارسی مطرح کرد: سلمان فارسی خدمات زیادی در ترویج فرهنگ اسلامی در صدر اسلام و به پیامبر داشته است، قدری به پیامبر نزدیک بوده که پیامبر می‌فرمایند که «سلمان منا»؛ در همین راستا توسط مدیریت شهری مجسمه سلمان فارسی در منطقه 15 شهرداری اصفهان در میدان سلمان فارسی در فلکه خوراسگان منصوب شده است، امید داریم از همه شخصیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی از تندیس‌هایشان به عنوان یک الگو برای جوانان و نوجوانان استفاده شود.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان ضمن اشاره به 16 مهر روز جهانی کودک، خاطرنشان کرد: اصفهان افتخار دارد که به عنوان یکی از شهرهای دوستدار کودک باشیم، برای اینکه آینده مملکت و نظاممان تأمین شود باید توجه خاص به کودکان و نوجوانان داشته باشیم و به تعلیم و تربیت آن‌ها دقت کنیم چون کودکان مظلوم‌ترین و معصوم‌ترین قشر بوده و از حقوق خود مطلع نیستند حتماً والدین و بزرگان جامعه باید حقوق کودکان را بشناسند و نسبت به رعایت حقوق کودکان توجه لازم را داشته باشند.

وی همچنین به روز 17 مهر روز جهانی پست اشاره و بیان کرد: در هر شهر و روستا در گذشته یک پستچی حضور داشت و پستچی را امین‌ترین فرد جامعه می‌دانستیم، امروزه هم پست با توجه به اینکه وسایل ارتباطی جدیدی داریم و شاید نیازی به نامه نوشتن نباشد مبادله کالاها را انجام می‌دهد که قطعاً می‌تواند در کاهش ترافیک و آلودگی هوا بسیار مؤثر باشد.

کاهش حس تعلق شهروندی یکی از مشکلات اصفهان است

کورش محمدی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه شورا در نطق میان‌دستور خود عنوان کرد: اصفهان به عنوان یک کلانشهر به شدت درگیر آسیب‌های اجتماعی است، طبیعت یک کلانشهر با ظرفیت بالای جمعیت و تحولاتی که در بارگذاری‌های جمعیتی اتفاق می‌افتد از جمله مهاجرت‌ها ایجاب می‌کند یک سری ناهنجاری‌ها به واسطه عدم انطباق مهاجران با هنجارهای کلانشهرها اتفاق بیفتد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: کاهش حس تعلق شهروندی یکی از مشکلات اصفهان است، در اصفهان حدود نیم میلیون حاشیه‌نشین داریم که به واسطه مهاجرت‌های غیراصولی بوده است، البته مهاجرت حق هر شهروندی است و می‌تواند محل زندگی خود را انتخاب کند اما وقتی اصولی مترتب بر هر رفتار مطابق با هنجار جامعه نباشد از یک جایی خودش را به عنوان آسیب نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که از اصفهان در خارج از فضای خود به عنوان یک کلانشهر برخوردار یاد می‌شود اما واقعیت چیزی دیگری است و ما برای سرویس‌دهی به مناطق حاشیه‌ای که بالغ بر 9 منطقه حاشیه‌ای و حدود 400 نقطه بی‌دفاع شهری داریم اعتبار و منابع کافی در اختیار نداریم و این نیازمند یک عزم جدی است که همه فعالان دستگاه‌ها و حوزه اجتماعی را نیاز دارد که ورود کرده و کمک کنند روی معضل بزرگی به نام حاشیه‌نشینی متمرکز شویم و عوارض و تبعات آن را در شهر به حداقل برسانیم.

محمدی با اشاره به اینکه اتباع خارجی را نیز به عنوان مهاجر داریم، ابراز کرد: اینها نیز به هر حال به عنوان شهروند اصفهان هستند، یکی از چیزهایی که خیلی به آن نیاز داریم ایجاد انطباق و وفاق اجتماعی برای این شهروندان است، شهروندان مادامی که به هر شهر یا حوزه‌ای احساس تعلق نکنند احساس مسؤولیتی هم نسبت به هنجارها و ارزش‌های آن شهر نخواهند داشت.

افتتاح 4 دفتر تسهیل‌گری اجتماعی در اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز در شهر اصفهان نمادهایی را نصب می‌کنیم و به دنبال هستیم هویت شهری را در کنار عناصر فرهنگی تعریف کنیم، این تلاش‌ها ارزشمند است اما زمانی می‌توان از این تلاش‌ها نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم که در راستای هویت‌بخشی اجتماعی هم توانسته باشیم به مردم شهرمان کمک کنیم.

وی ادامه داد: این اتفاق زمانی می‌افتد که همه دستگاه‌ها و عوامل مختلف ورود کنند و به رفع این معضل کمک کنند، مدیریت شهری در این زمینه وارد عمل شده و 4 مور از دفاتر تسهیل‌گری برای مناطق حاشیه‌ای راه‌اندازی شده که در ماه جاری افتتاح می‌شود.

محمدی با تأکید بر اینکه این اقدامات کافی نیست و ما نیاز به اعتبارات و توجه ویژه‌تری به مناطق حاشیه‌ای داریم و باید دیده شوند، گفت: مناطق حاشیه‌ای هستند که در محدوده شهر اصفهان نیستند اما عمده تعامل، ارتباط و آسیب‌هایی که از این‌ها صادر شده به شهر اصفهان منتقل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: شورای شهر و مدیریت شهری اعتبارات کافی را برای تکمیل پروژه فدک و تکمیل دفاتر تسهیل‌گری در نقاط بی‌دفاع شهری و مناطق حاشیه‌ای در نظر بگیرند که بتوانیم این دفاتر را حالا که وزارت کشور هم ورود کرده تأمین کنیم و به آسیب‌های این زمینه ورود کنیم.

به زنان به عنوان یک جنس متفاوت نگاه نشود

وی با اشاره به توجه جامعه به زنان عنوان کرد: اتفاقات خیلی خوبی در سطح کشور افتاده است که صدور مجوز برای ورود بانوان به استادیوم آزادی است، این اتفاق خوب است و جای تقدیر دارد از مسؤولان خردمند که به این حوزه توجه نشان داده‌اند و این می‌تواند سرآغاز راهی برای توسعه فضاهای مدنی برای زنان به عنوان حقوق حقه‌شان در نظر گرفته شده است.

محمدی تأکید کرد: امید داریم به زنان به عنوان یک جنس متفاوت نگاه نشود، زنان به عنوان شهروندانی که دارای تخصص، توانایی و قابلیت‌هایی هستند مانند شهروندان عادی نگاه شود و رفتار با زنان مانند شهروندان عادی باشد، هیچ وقت این نگاه‌ها به سمت ترجیحات جنسیتی سوق پیدا نکند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان کرد: زنان ما به قدری توانمند هستند که بتوانند از پس هر مسؤولیتی امروز در جامعه بربیایند، همچنین به توجه اضافی و ترحم هم نیاز ندارند فقط کافی است به تخصص، تعهد و توانمندی‌ها و قابلیت‌های زنان به عنوان شهروندان شایسته‌ای که می‌توانند جامعه را بسازند و در خیلی از موارد بهتر از مردان عمل کنند، توجه شود.

یادآوری محورهای فکری شورا توسط آقای سخنگو

مهدی مزروعی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان دومین ناطق میان‌دستور این جلسه شورا اظهار کرد: یکی از محورهای فکری شورای اسلامی شهر اصفهان که در برنامه شهردار هم مورد تأکید قرار گرفت این بود که اولاً تصمیمات شورا و شهرداری نظر نوع متخصصان را تأمین و خبرگان هر حوزه را قانع کند، ثانیاً این تصمیمات از چنان شفافیت و استواری مبانی تصمیم‌گیری برخوردار باشد که افکار عمومی تصمیمات مدیریت شهری را منطبق به نیازها و باورهای خود بیابد همچنین به عنوان سومین ویژگی تا حد امکان از رقابت و موازی‌کاری با بخش خصوصی پرهیز شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه سنجش‌پذیری شعار همیشگی شهردار اصفهان بوده است، مطرح کرد: در ارزیابی 3 مؤلفه فوق لازم به ذکر است که در تغییراتی که در گذر فرهنگی چهارباغ در حال وقوع است رجوع به افکار عمومی بیش از پیش الزامی و حیاتی به نظر می‌رسد، چراکه در نهایت این مردم هستند که اصلی‌ترین بهره‌بردار چهارباغ خواهند بود، بنابراین پیشنهاد می‌کنم در روند تصمیمات نهایی راهی و جایی برای اخذ نظر مردم اصفهان پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به اینکه روندی آغاز شده است تا در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه معماری جایزه‌ای ملی یا بین‌المللی به نام اصفهان تعریف و روند آن آغاز شود، بیان کرد: در همین زمینه بخش خصوصی نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده است بنابراین از فعالان و صاحب‌نظران هر 2 بخش در مدیریت شهری و بخش خصوصی استدعا دارم ضمن پرهیز از موازی‌کاری و با رعایت احترام متقابل از اقداماتی که منجر به شکست این روند در هر 2 حوزه خواهد شد پرهیز کنند.

تذکر عضو شورا به شهردار در خصوص راه‌اندازی مجموعه توان‌افزایی زنان

فریده روشن عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه در بخش تذکرات شهردار اصفهان را خطاب قرار داد و ابراز کرد: از ابتدای سال جاری موضوع راه‌اندازی یک مجموعه توان‌افزایی زنان با تأکید بر ظرفیت‌سازی و کارآفرینی با مشارکت سمن‌های فعال در این حوزه مطرح و پیگیری شده است، جلسات متعددی نیز با حضور جنابعالی برگزار شده اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: علی‌رغم بازدید از مکان مورد نظر در منطقه 14 و آماده شدن طرح مورد نیاز اقدامات لازم با سرعت مطلوب انجام نمی‌گیرد، در این فرصت با تأکید بر اهمیت ایجاد این مرکز بر تسریع در انجام امور مربوطه تأکید می‌کنم‌.

وی با شاره به میزبانی اصفهان از چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کشور بیان کرد: این مسابقات با استقبال خوبی از سراسر کشور روبه رو شده است، به ویژه شاهد حضور فعال زنان و دختران جوان رو به رشد و تاثیرگذار در تربیت جامعه در این مسابقات هستیم که نشان از اهمیت این موضوع و لزوم پرداختن به آن‌ دارد.

روشن با تأکید بر اینکه آیات قرآنی می‌تواند در تحکیم جامعه و جامعه‌ای بر مبنای تقوا، برابری و عمل صالح مؤثر واقع شود، اذعان کرد: با توجه به اینکه اصفهان دارای حدود 600 مهد قرآنی است انتظار داریم جهت فرهنگ‌سازی و تأکید بر معنا و پیام و روح قرآن در جهت به روزرسانی و بهره‌وری از خلاقیت و نوآوری در راستای جذب نوجوانان و جوانان اقدامات لازم صورت گیرد.

در دفاع از زنان ما را این قدر ذلیل نکنید

شیرین طغیانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه تذکری نسبت به نطق کورش محمدی داشت و این‌گونه گفت که به عنوان یک خانم تقاضا دارم در دفاع از زنان ما را این قدر ذلیل نکنید، با توجه به صحبت‌های همکارمان احساس کردم در جهان سوم که هیچ در جهان هفتم دارم زندگی می‌کنم و من به عنوان یک خانم چنین حسی را تا الآن در ایران نداشته‌ام.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: این نوع دفاع کردن بیشتر از دفاع بودن به یک نوعی حقیر کردن زنان است، به عنوان یک زن اعتراض خودم را اعلام کرده و خواهش می‌کنم در گفتمانمان طوری برخورد کنیم که این احساس حداقل به من به عنوان یک زن دست ندهد.

شهردار پاسخگوی پروژه‌های بر زمین مانده باشد

امیراحمد زندآور دیگر عضو شورا نیز در تذکر خود شهردار اصفهان را خطاب قرار داد و بیان کرد: در رابطه با پروژه رهاشده امام علی که مردم و شهرداری اصفهان در آن سرمایه‌گذاری کردند خواسته شد هزینه‌ها و درآمدهای میدان امام علی را در طول 2 سال گذشته شفاف‌سازی کنید اما گزارشی به شورا ارائه نشد که این نحوه بهره‌برداری از میدان امام علی چه فایده‌ای برای مردم و شهرداری داشته است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه برای ما فرقی نمی‌کند که در چه دوره‌ای بوده است، گفت: در هر صورت مسؤول وقت شهرداری باید جوابگوی این مسائل باشد که در میدان امام علی در 2 سال گذشته چه اقداماتی انجام شده و چرا این سرمایه شهر و مردم رها شد و چرا به این حال و روز افتاده است.

وی ادامه داد: طرح خیابان سلمان فارسی و میدان شهدای هسته‌ای 2 سال است متوقف شده است مگر اینجا در 2 سال گذشته طرح مصوب نداشته است، نباید پروژه‌ای که چند مسیر اصلی شهر را به هم متصل می‌کند به دست فراموشی سپرده شود.

زندآور خاطرنشان کرد: شهردار اصفهان باید پاسخگوی این تأخیرات به خصوص در پروژه‌های عمرانی باشد چراکه بیش از 2 سال است که شهردار اصفهان هست، سال اول نمی‌شد این سؤال را مطرح کرد که شما چه کردید اما از این قبیل موارد زیاد است که در جلسات بعدی مطرح خواهم کرد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما