جمعه 10 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
شهرهای جدید در جذب جمعیت کلانشهرها موفق نبودند

۲۱:۵۰ | ۱۴۰۰/۱۱/۲۳

یک کارشناس مسکن:

شهرهای جدید در جذب جمعیت کلانشهرها موفق نبودند

کارشناس مسکن با بیان این‌که شهرهای جدید در جذب جمعیت کلانشهرها موفق نبودند، گفت: طی سال‌های اخیر شاهد مهاجرت ساکنان شهرهای جدید به حاشیه کلانشهرها بوده‌ایم.

به گزارش عصربازآفرینی به نقل از تسنیم، محمدرضا عبدلی در خصوص برنامه ساخت بیش از 600 هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: اگر بتوانیم زیرساخت‌های موردنیاز از جمله حمل‌ونقل را در شهرهای جدید فراهم کنیم می‌توان به جذب جمعیت در این شهرها با توجه به برنامه ساخت مسکن امیدوار بود.

وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و ادامه داد: روند جمعیت‌پذیری شهر جدید پرند تا سال‌های سال متوقف بود. در سه سال اخیر که ما با یک رشد لگاریتمی اجاره‌بها در شهر تهران مواجه بودیم برخی افراد مجبور به اسکان در این شهر شدند.

وی افزود: اما در شهر جدید اندیشه که با توجه به فاصله کمتری که -با کلانشهر تهران- دارد هزینه‌های جابجایی کمتر است سال‌ها پیش این شهر در جمعیت‌پذیری موفق بود.

وی یادآور شد: همین مسئله را در شهر جدید هشتگرد داریم. علیرغم اینکه قرار بود بخش بزرگی از سرریز جمعیت کرج جذب این شهر شود و بخشی از کسانی که در واحدهای تولیدی که در هشتگرد، نظرآباد یا حتی آبیک اشتغال دارند را در خودش جای بدهد، اما همچنان در دستیابی به این هدف ناموفق بوده است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخش بزرگی از مسکن‌هایی که در قالب طرح‌های قبلی ساخته شده در حال حاضر خالی از سکنه است حتی یک فشار مضاعفی در شهر قدیم هشتگرد داریم و شهر جدید در این زمینه نتوانسته ایفای نقش بکند.

عبدلی با تاکید بر این‌که بخشی از دلایل عدم موفقیت شهرهای جدید در جذب جمعیت مربوط به زیرساخت‌هاست، گفت: بخش عمده این مشکل مربوط به خدمات روبنایی است. یکی از معضلات برخی از ساکنان قبلی شهر جدید هشتگرد که آنجا را ترک کرده‌اند حیوانات ولگرد و یک بخش آسیب‌های اجتماعی بوده که در این شهر به‌صورت جدی حاکم بوده است.

وی اضافه کرد: این مسئله را در شهر جدید پرند هم مشاهده کرده‌ایم. خیلی از ساکنان، این شهر را ترک کرده‌اند. در واقع حاضر شدند در واحد مسکونی کوچک‌تری در حاشیه تهران اسکان پیدا بکنند ولی حاضر نبودند که در برخی از مناطق شهر جدید پرند اسکان پیدا کنند. مهم‌ترین دلیل این مهاجرت ضعف خدمات روبنایی بوده است.

وی با اشاره به این‌که گرچه قرار است اعتباراتی به صندوق ملی مسکن تخصیص یابد اما در کوتاه مدت نمی‌توان مشکلات زیرساختی شهرهای جدید را برطرف کرد، افزود: بهتر است در مناطقی که از توان جمعیت‌پذیری برخوردار هستند ابتدا طرح روی آنها متمرکز بشود تا بتواند به آن تاثیرگذاریش برسد وگرنه شاید مثل طرح‌های قبلی در کوتاه‌مدت یک انتظاراتی ایجاد کند.

برچسب ها:

شهرهای جدید ،کلانشهر 
نام
نظر شما