جمعه 7 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
تعاونی‌های مسکن غیرمجاز شناسایی می‌شود

۲۱:۰۴ | ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

معاون وزیر کار:

تعاونی‌های مسکن غیرمجاز شناسایی می‌شود

معاون وزیر کار بر لزوم استفاده دوباره از ظرفیت تعاونی های اعتبار تاکید کرد و از فراهم شدن امکان شناسایی تعاونی های مسکن غیرمجاز و اعلام آن به اعضای تعاونی های مسکن خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، محمدجعفر کبیری در مراسم تجلیل از تعاونی های برتر و افتتاح همزمان ۲۶۸ طرح تعاونی که به مناسبت هفته تعاون در مجموعه تلاش برگزار شد اظهار کرد: این طرح ها که با سرمایه گذاری ۳۳۸۷ میلیارد تومان اعتبار و اشتغالزایی ۷۰۰۰ نفر در هفته تعاون امسال به بهره برداری می رسد در حوزه های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی افتتاح می شوند.

وی از ایجاد سامانه جامع هوشمند بخش تعاون، توسعه اندیشکده های تعاونی، راه اندازی مراکز نوآوری در بخش تعاون، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و افزایش ۱۴ برابری بودجه شکل گیری و توانمند سازی تعاونی ها به عنوان اقدامات اساسی وزارت تعاون برای توسعه بخش تعاون یاد کرد و گفت: برای اولین بار ردیف ۱۰۱ هزار را از محل بند ۲ ماده ۲۹ اصل ۴۴ تخصیص گرفتیم که می تواند کمک موثری در توانمندسازی تعاونی‌ها باشد.

وی گفت: در معاونت تعاون تلاش کردیم قوانین معطل مانده تعاون را با کمترین بودجه دنبال کنیم به نحوی که قانون ۲۰ درصد تخفیف در سهم کارفرما را با همکاری معاونت اشتغال وزارتخانه به اجرا درآوردیم.

کبیری در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد اعضای اعضای تعاونی ها در دنیا از اتحادیه های بانکی و موسسات مالی در قالب تعاونی‌ها خدمت می گیرند. بر همین اساس ما نیز هم بانک تعاونی و هم موسسات مالی را تشکیل دادیم.

وی افزود: در هند برخی از تعاونی‌های اعتبار مشکل داشتند ولی آنها به خاطر خطای چند تعاونی خودشان را از ظرفیت تعاونی های اعتبار محروم نکردند لذا امیدواریم بتوانیم مجددا از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدل تعاونی در دنیا را مدل موفقی دانست و گفت: توسعه تعاون به تولید و توزیع عادلانه ثروت، رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار، استفاده از سرمایه های خرد مردمی و تاب آوری در جامعه منجر می شود.

کبیری با تاکید بر حضور تعاونی ها در بازار سرمایه، گفت: تعاونی ها رقبای سالم و در خدمت کشور و مردم هستند که در کنار بازار سرمایه می تواند سیل نقدینگی را مهار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه شفافیت، توسعه نوآوری، افزایش بهره وری، ایجاد دولت الکترونیک، بهبود فضای کسب و کار تعاونی و مقررات زدایی، توسعه حمایت هدفمند، ترویج فرهنگ تعاون و کار مشارکتی و تقویت نهادهای بخش تعاون به عنوان ۷ راهبرد اساسی نام برد که برای افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در تعاونیها باید با جدیت دنبال شود.

به اعتقاد وی اگر قرار است بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی دست پیدا کند، تنها راه آن افزایش سرمایه گذاری در بخش تعاون است.

کبیری گفت: برای تحقق این سهم در سال ۱۳۸۹ باید ۱۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش تعاون انجام می‌دادیم و اکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل بند ۱۰۱ هزار محقق شده است.
معاون وزیر تعاون ابراز امیدواری کرد: با نگاه مثبت و ویژه وزیر به بخش تعاون و همکاری مستمر همه ذینفعان از جمله اتاق تعاون توسعه اهداف بخش تعاون با جدیت و سرعت بیشتر محقق شود.

کبیری همچنین در حاشیه افتتاح طرح های تعاونی، از اختصاص خط اعتباری ۲۱۰۰ میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون برای تزریق به تعاونی ها در هفته آینده خبر داد.

وی از راه اندازی چهار مرکز نوآوری در بخش تعاون و اتصال سامانه جامع هوشمند بخش تعاون به سامانه ثبت شرکتها به عنوان یکی دیگر از طرح های مورد بهره‌برداری در هفته آینده خبر داد که موجب شناسایی تعاونی های غیرمجاز در بخش مسکن می شود.


کبیری ادامه داد: تعاونی های مسکنی که می خواهند از مشارکت‌های مردمی بهره‌مند شوند باید دستکم ۳۰ درصد پیشرفت پروژه داشته باشند و مردم دقت کنند که اگر به یک تعاونی حق عضویت می‌پردازند بلافاصله از سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون برای آنها پیامک واریز ارسال می شود در غیر این صورت آن شرکت تعاونی غیرمجاز است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در عین حال با اشاره به تخصیص ردیف ۱۰۱ هزار گفت: به موجب این ردیف، تفاهم نامه‌ای با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت برای ایجاد خط اعتباری ۲۱۰۰ میلیارد تومانی به امضا رساندیم.

وی بر لزوم اصلاح و بازنگری سند توسعه تعاون تاکید کرد و اجرای این سند را نیازمند شورایعالی بخش تعاون دانست.

بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز در بخشی از این مراسم با تاکید بر استفاده دولت از ظرفیت های بخش تعاون اظهار کرد : اگر دولت بتواند ظرفیت‌های بخش تعاون را به کار گیرد بسیاری از مشکلات مرتفع می شود.

وی ادامه داد: شرایط اقتصاد کشور، شرایط مناسبی نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری باید در شرایط جنگ اقتصادی از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد و بخش تعاون از چنین ظرفیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است.

عبدالهی از بخش مسکن به عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ تعاون نام برد و خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه دولت تعهد ساخت یک میلیون واحد مسکونی را داده می توان از این ظرفیت به نحو شایسته بهره برداری کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت های قبل احداث شده تاکید کرد که یک سوم این واحدها توسط تعاونی‌های مسکن مهر ساخته شده است.

به گفته وی، اتاق تعاون با تفاهم نامه های مختلفی که به امضا رسانده ساخت صد هزار واحد مسکن کارگری در شهرکهای صنعتی را در دستور کار خود دارد که امیدواریم رشد چشمگیر تعاونی ها در این بخش را شاهد باشیم.

عبداللهی در ادامه یکی از مشکلات بخش تعاون را واگذاری ها دانست و با بیان اینکه کمتر از ۱.۵ درصد درصد واگذاری ها نصیب بخش تعاون شده است، اظهار کرد: متاسفانه از ظرفیت بخش تعاون در واگذاری ها و سالم سازی واگذاری ها آن طور که باید استفاده نشده در حالی که در قانون استفاده از تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی و اولویت تعاونی ها در واگذاری های دولتی به صراحت ذکر شده است.

رئیس اتاق تعاون ایران در پایان بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش تعاون در توزیع اقلام اساسی تاکید و خاطرنشان کرد: در بخش تعاون، بزرگترین شبکه توزیع کالا را داریم که نقش موثری در رساندن کالا به مصرف کنندگان و ذینفعان اصلی و حذف واسطه ها دارد و دولت می تواند از ظرفیت تعاونی های توزیعی و همچنین ظرفیت بلا استفاده تعاونیهای مرزنشین در جهت تأمین و توزیع اقلام اساسی و کالاهای موردنیاز جامعه استفاده کند.

نام
نظر شما