پنجشنبه 9 فروردين 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
نوسازی ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده طی 2 سال

۱۰:۲۳ | ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد:

نوسازی ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده طی 2 سال

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه‌ های پیش‌ روی این شرکت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و نوسازی بافت‌ های فرسوده، گفت:‌ مقرر است تا ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن طی دو سال نوسازی شود.

به گزارش عصر بازآفرینی، محمد آیینی، با اعلام این خبر اظهار داشت: توسعه درونی شهرها و نوسازی بافت‌های فرسوده مزیت‌های فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌ توان به نوسازی بافت‌ های فرسوده و ساماندهی سکونت گاه‌ های غیررسمی اشاره کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی بافت‌های فرسوده را در قالب طرح نهضت ملی مسکن فرصتی مغتنم برشمرد و گفت: هم‌اکنون در بافت‌ های فرسوده با یکسری بناها و ساختمان‌ های ناپایداری مواجه هستیم که سقف‌های لرزانی بر سر مردم هستند که چنانچه مقاوم‌سازی و نوسازی نشوند صدمات جانی برای مردم در پی خواهد داشت.

آیینی، نوسازی بافت‌ های فرسوده را علاوه بر مقاوم‌ سازی واحدهای موجود و بافت‌های هدف، ایجاد ظرفیت جدید برای تولید مسکن عنوان کرد و ادامه داد: به طور متوسط در کشور به ازای نوسازی هر واحد فرسوده در کشور حداقل سه واحد تولید خواهد شد که یک واحد برای مالک قبلی است و دو واحد دیگر برای سرریز جمعیت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ظرفیت بسیار بالایی در محدوده‌ های هدف بازآفرینی شهری وجود دارد که جزو ظرفیت‌های بالقوه هستند که باید تلاش شود تا این ظرفیت‌ها بالفعل شده و مورد استفاده قرار بگیرند. در حال حاضر در حال برنامه‌ ریزی برای بالفعل کردن این ظرفیت‌ها با فراهم کردن بسترهای مناسب هستیم.

آیینی گفت: با توجه به اینکه ساکنان بافت‌های فرسوده عمدتا توانمندی لازم را برای نوسازی واحدها ندارند، با حمایت دولت، شهرداری‌ها و ستاد بازآفرینی استان‌ها در صدد هستیم تا با ارایه بسته‌های تشویقی از جهت شهرسازی، مالی و تسهیلات بانکی، ضمن توانمند کردن ساکنان بافت‌های فرسوده، ظرفیت بالایی برای تامین و تولید مسکن در کشور ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: با نوسازی ۳۰۰ هزار واحد طی دو سال در بافت‌های فرسوده سه هدف محقق خواهد شد، نخست آنکه ۱۰۰ هزار واحد فرسوده پرخطر نوسازی می‌شوند. دوم آنکه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مازاد برای متقاضیان جدید احداث خواهد شد و در نهایت نیز فضای شهری بهبود خواهد یافت.


استفاده از ظرفیت‌های توسعه درونی شهرها با نوسازی بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده و تولید واحدهای جدید از توسعه بی‌رویه شهرها جلوگیری می‌کند، گفت: با حمایت وزیر راه و شهرسازی در حال تدارک بسته تشویقی جامع برای نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن هستیم تا کار تولید مسکن با سرعت دنبال شود.


توافق با شهرداری‌ها برای تخفیف در عوارض صدور پروانه‌ساختمانی

آیینی در بیان جزئیات اقدامات شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد: در گام اول با شهرداری‌ها در حال توافقات پی‌در‌پی هستیم تا شهرداری‌های شهرهای گوناگون برابر با آنچه که در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری آمده است تا ۷۰ درصد در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت در بافت‌ها تخفیف بدهند که عمدتا تا ۱۰۰ درصد تخفیف نیز در این مورد اعمال می‌شود. در مقابل دولت باید با راهکارهایی این تخفیف‌ها را جبران می‌کند.


تسریع در صدور پروانه ساختمانی

معاون وزیر راه و شهرسازی تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی را از دیگر مواردی دانست که در دستور کار است و گفت: در تعامل با شهرداری‌ها در حال کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی هستیم. برخی از شهرداری‌ها توافق کردند تا زمان صدور پروانه را طی دو هفته انجام دهند. به عنوان نمونه این تسریع در صدور پروانه ساختمانی را در شهرهای سقز و سنندج داشتیم. در استان همدان نیز شهرداری‌ها مکلف شدند تا در مدت زمان یک ماهه پروانه را صادر کنند.


افزایش تسهیلات شامل نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود

آیینی ادامه داد: در خصوص تامین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، هم‌اکنون تسهیلاتی که برای طرح نهضت ملی مسکن مصوب شده در بافت‌های فرسوده قابل استفاده و بهره‌مندی متقاضیان این بافت‌هاست. در حال حاضر در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، ۴۰۰ میلیون تومان در کلانشهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلیون تومان در سایر شهرها در بافت های فرسوده تسهیلات برای متقاضیان فراهم است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بیان امتیازها و ویژگی‌های نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: امتیازی که در بافت‌های فرسوده برای متقاضیان نوسازی بافت‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است شامل این است که شرایط چهارگانه نهضت ملی مسکن لازم نیست رعایت شود. بدین‌معنا نیازی نیست تا فرم ج در این بافت‌ها سبز باشد و همچنین شروط سابقه سکونت و سابقه مالکیت نیز در این بافت‌ها موردنیاز نیست. این دست از امتیازات شرایط مناسبی را فراهم می‌کند تا افرادی که متقاضی بهره‌مندی از تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده هستند از این امتیاز بهره‌مند بشوند.


نوسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی در گام نخست در قالب طرح نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار آن با توجه به حمایت ویژه وزیر راه و شهرسازی در گام اول برای ۱۰ هزار واحد تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت فراهم شده است که ۳۰۰ میلیون تومان آن با نرخ ۹.۵ درصد است و نرخ موثر سود تسهیلات در تهران برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان حدود ۱۲ درصد می‌شود. سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کلان شهرها ۱۱.۷، در مراکز استان‌ ها ۱۰.۹ و در سایر شهرهای ۹.۵ درصد می‌شود که این امتیاز ویژه‌ای است و منتظر ابلاغ آن از سوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها هستیم.


دعوت از ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران برای نوسازی بافت

آیینی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده‌آمادگی کامل دارد با دعوت از ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی اعلام کرد: برای تکمیل بسته تشویقی در بافت‌های فرسوده، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تاریخ دوم بهمن امسال مصوب کرد تا شرکت بازآفرینی شهری، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان شهرداری‌ها با اهل حرفه، بسته تشویقی شهرسازانه برای بافت های فرسوده تدوین کند که هدف از اینکار ایجاد شرایط مناسب برای این بافت‌های فرسوده است.


احتمال اخذ مجوز برای یک تا دو طبقه تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از جمله موارد این بسته تشویقی را شامل یک تا دو طبقه تراکم تشویقی، رفع موانع حوزه شهرسازی از جمله سطح اشغال که می‌تواند بازدهی سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذار و سازنده در بافت فرسوده متعادل بکند، برشمرد و از ایجاد تسهیلات در زمینه پارکینگ خبر داد.

وی همچنین از پیگیری تخفیف در مالیات و بیمه در بافت‌های فرسوده خبر داد و تصریح کرد: در صدد هستیم تا مجموعه موانع موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده رفع و موضوعاتی که سبب انگیزه سازنده‌های خرد و انبوه می‌شود تقویت شوند.


آمادگی نوسازی سالانه ۴۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده فراهم است

آیینی توضیح داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران با توجه به تجارب گذشته توان مدیریت و بسترسازی مناسب برای آنکه سالانه ۱۵۰ هزار واحد را نوسازی کند، دارد. چنانچه بستر فراهم شود این آمادگی و توان وجود دارد تا سالانه ۴۰۰ هزار واحد نوسازی بشود. بافت های فرسوده ظرفیت کار را دارند ولی همگی دست‌اندرکاران از جمله شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان باید پای کار بیایند تا مردم وارد میدان شوند.

وی تصریح کرد: جهاد نوسازی در بافت‌ های فرسوده می‌تواند با نهضت ملی مسکن هم راستا شود و از فرصت‌ های این طرح به خوبی استفاده کند.

نام
نظر شما