جمعه 28 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
1800 طرح بازآفرینی شهری در کشور اجرا می‌شود

۱۶:۵۳ | ۱۳۹۸/۰۳/۲۵

معاون وزیر راه و شهرسازی:

1800 طرح بازآفرینی شهری در کشور اجرا می‌شود

عصر بازآفرینی: معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای 1800 طرح بازآفرینی شهری از محل تبصره 18 بودجه در مناطق مختلف کشور خبر داد.

به گزارش عصر بازآفرینی، سیدمحمد پژمان در حاشیه بازدید از طرح‌های بازآفرینی شهر دوگنبدان و گچساران، گفت: یک هزار و 800 طرح بازآفرینی شهری از محل تبصره 18 بودجه در مناطق مختلف کشور اجرا می شود.

پژمان افزود: این پروژه ها شامل بوستان‌ها و پارک‌های محله‌ای، پل، آسفالت، بهسازی معابر و جدول گذاری با اعتبار بیش از 15 هزار میلیارد ریال، در 543 شهر کشور اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به وجود پنج میلیون و700 هزار واحد مسکونی در 141 هزار هکتار بافت فرسوده کشور، افزود: تاکنون 400 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، بیان کرد: در سال جاری 100 هزار واحد مسکونی در تعهدات بازسازی بافت های فرسوده شهری قرار دارند که به منظور نوسازی هر واحد مسکونی، تسهیلات بانکی 400 و 500 میلیون ریالی اختصاص یافته است.

پژمان بیان کرد: طرح‌های بازآفرینی شهری متشکل از نوسازی واحدهای مسکونی و اجرای طرح‌های محرک با هدف افزایش رفاه و رضایتمندی ساکنان از سوی دولت انجام می‌شود که مشارکت مردم و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شرط موفقیت آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفت طرح بازآفرینی در شهر دوگنبدان با اعتبار 82  میلیارد ریال در دست اجراست، گفت: با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد این شهر الگویی موفق از اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری است.

پژمان با اشاره به پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده شهر دوگنبدان، ادامه داد:  نوسازی سه هزار واحد مسکونی در بافت 164 هکتاری بافت فرسوده این شهر پیش بینی شده که تاکنون یک هزار و 100 واحد آن بهره برداری و 500 واحد دیگر در حال ساخت است.

وی در خصوص وضعیت بافت مسکونی دوگنبدان، گفت: وضعیت شهری دوگنبدان در بخش صنعت نفت به خوبی شکل گرفته و بخش دیگری بدون برنامه است که در حال حاضر جزو بافت فرسوده که در دستور کار است، قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت نوسازی بافت فرسوده مسکونی در شهرستان گچساران گفت: اولویت ما در ابتدا خانه های مسکونی است، اول مردم یک سرپناه ایمن و بهداشتی داشته باشند و به تبع آن خدمات دیگر مثل بازسازی معابر، پل ها، ایجاد پارک ها برای بالا بردن سطح منزلت شهری به ترتیب اولویت قرار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود 5 میلیون 700 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده کشور، گفت: در شهرستان گچساران تعداد 3 هزار و 300 منزل مسکونی در بافت فرسوده قرار دارند.
پژمان گفت: ما باید همه این فعالیت‌ها را با هم درنظر داشته باشیم تا یک بالانس و تعادلی انجام گیرد، نمی‌توانیم منازل را نو کنیم و بعد متوجه نبود پارک و فضای سبز شویم. باید یک فعالیت متوازن و متعادلی انجام شود و فعالیت ها به تناسب هم انجام گیرند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت‌ دولت در ابتدا نوسازی خانه‌های مسکونی است، گفت: ابتدا باید مردم یک سرپناه ایمن و بهداشتی داشته باشند و به تبع آن خدمات دیگر مثل بازسازی معابر، پل‌ها، ایجاد پارک‌ها برای بالا بردن سطح منزلت شهری به ترتیب در اولویت قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهارکرد: هدف اصلی ما از فعالیت در بافت های فرسوده، ایمن کردن و نوسازی خانه های مسکونی است و اگر این منازل هنوز خطرآفرین باشد یعنی نتوانسته ایم به اهدافمان برسیم.  

پژمان با بیان اینکه اساس کار ما باید تلاش برای افزایش کیفیت زندگی و افزایش رفاه و ثروتمند شدن مردم باشد، افزود: اقدامات اصلاحی شبکه معابر، روبناها، مبلمان، پارک‌ها در جهت ارتقا منزلت شهری است.  

وی با اشاره به اینکه مشتاقیم اقداماتی که انجام می شود به افزایش ثروت و مستغلات مردم کمک کند. باید فعالیت هایی انجام شود که مردم حس کنند، ارزش واحد مسکونی‌شان افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در پروژه های بازآفرینی، گفت: اولویت‌ها باید درنظر گرفته شود و در اولویت قراردادن پروژه‌ها نباید قیم مـآبانه رفتار شود.

پژمان بیان کرد: باید از مردم پرسیده شود که اگر طرحی اجرا می‌شود تفاوت را در منطقه سکونت خود احساس می کنند و آیا احساس بهتری در تأمین رفاهشان دارند؟

پژمان با تاکید بر لزوم ایجاد هیئت اجرایی متشکل از معاون عمرانی، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی استان به منظور کاهش فاصله تصمیم گیری ها و اجرای پروژه ها، گفت: با سازوکارهای موجود نمی توان فعالیت ها سنگین را با موفقیت انجام داد.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد رانت برای کسی نیستیم، گفت:  مدیرکل باید هرچه سریعتر اقدام کنند و هیئت اجرایی استان هر تصمیمی گرفت، عملی می‌شود.

پژمان در پایان خاطرنشان کرد: همه طرح ها باید با مشاوره و مطالعه اجرایی شود و هیچ کاری نباید بدون مطالعه انجام گیرد. همچنین باید مردم را در جریان فعالیت‌ها گذاشت چرا که پشتوانه ما نظر مردم است.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما