جمعه 21 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
بازآفرینی شهری بدون هماهنگی نهادهای مداخله گر موفق نخواهد بود

۱۱:۲۰ | ۱۳۹۸/۰۵/۱۳

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد:

بازآفرینی شهری بدون هماهنگی نهادهای مداخله گر موفق نخواهد بود

عصر بازآفرینی: بدون هماهنگی نهادهای ذیربط و مداخله گر در محلات، اجرای طرح های بازآفرینی شهری با موفقیت همراه نخواهد شد.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از ایرنا، مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد شنبه شب در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: این سازمان اواخر دی ماه ۹۷ در مشهد تشکیل شد و هدف آن بازآفرینی پایدار سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی، محدوده تاریخی شهرها، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناساگار شهری است.

مجتبی شاکری روش افزود: طرح های مصوب در زمینه بافتهای سکونتگاهی غیر رسمی، بافتهای میانی فرسوده و بافتهای تاریخی مربوط به ۱۰ سال قبل است اما در خصوص پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناسازگار شهری هنوز طرح مصوب وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در بازآفرینی شهری خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی کالبدی و فعالیتی مورد توجه است.
وی گفت: هر محله ای ظرفیتی دارد و سعی می شود طرح های بازآفرینی به محلات کشانده شود و به صورت محلی دنبال شود.
شاکری روش افزود: مشهد رتبه سوم کشور در بخش بافتهای فرسوده با پنج هزار هکتار و رتبه دوم در سکونتگاه های غیر رسمی با سه هزار و ۸۹۴ هکتار را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: ۱۱ درصد مساحت شهری مشهد جزو سکونتگاه های غیررسمی، ۷.۶ درصد بافت تاریخی و ۶.۵ درصد بافت فرسوده است.
وی گفت: در کلانشهر مشهد ۹۶ محله هدف طرح های بازآفرینی هستند و مقیاس برنامه ریزی در این طرح محله محور است.
شاکری روش افزود: از سال ۹۳ باید سالانه ۱۰ درصد محلات هدف طرح بازآفرینی وارد این طرح شوند اما در مشهد در این خصوص دچار عقب افتادگی هستیم.
وی ادامه داد: ۲۰ محله در مرحله اول به عنوان محلات اولویت دار طرح های بازآفرینی در مناطق مختلف شهری مشهد انتخاب شده اند که ۵۵ درصد جمعیت بافت فرسوده و ۴۱ درصد مساحت بافت فرسوده را تشکیل می دهند.
مدیر عامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد اظهار داشت: از مهمترین دلایل ناموفق بودن مداخلات نهادها در بافتهای فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی ناهماهنگی بین ارگانهای مختلف در اجرای این طرح هاست.
وی گفت: در آستانه افتتاح ۲۰ دفتر تسهیلگری برای اجرای طرح های بازآفرینی در شهر مشهد هستیم و در آینده نزدیک این دفاتر بهره برداری می شوند.
هم اکنون حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای ایران وجود دارد که در این میان سهم خراسان رضوی از بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور ۷.۸ درصد و از سکونتگاه‌ های غیررسمی ۱۰ درصد می‌باشد.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما