جمعه 28 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
‌دفاتر تسهیل گری به رونق محلات کرمان کمک می کنند

۱۶:۴۰ | ۱۳۹۸/۰۵/۲۳

‌دفاتر تسهیل گری به رونق محلات کرمان کمک می کنند

عصر بازآفرینی: به گفته مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان دفاتر تسهیل گری فعالیت خود را با پنج محور اقتصاد، شهرسازی، جامعه‌شناسی، حقوق و مددکاری بمنظور افزایش توانمندی و مطالبه گری و ایجاد رونق در محلات که می‌تواند گام بزرگی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی به همراه داشته باشد از خرداد ۹۷ در این استان آغاز کرده است

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از ایرنا،  زهرا موسی پور روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از دفتر تسهیل گری بنی‌هاشم در کرمان افزود: یکی از اهداف این دفاتر بازآفرینی، رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق شناسایی‌شده مستعد و دارای آسیب‌های اجتماعی است که قطعاً با وجود کارشناسانی که این طرح را همراهی می‌کنند در بلندمدت یک کار ثمربخش خواهد بود.

‌وی در ادامه بیان داشت : به حوزه مسائل اجتماعی که اجتماع را شکل داده‌اند نمی‌توان بی‌توجه بود و همان‌قدر که مسائل اجتماعی موجب شکل‌گیری مطلوب جامعه می‌شوند یک مساله اجتماعی نیز ممکن است به نابودی آن جامعه بیانجامد.

‌مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با اشاره به همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف تحت مدیریت واحد با این دفاتر گفت: زمینه سازی، اعتمادسازی، توانمندسازی سه عنصر مؤثر برای مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده درروند توسعه و بهبود و پیشرفت یک منطقه هستند.

وی تصریح کرد: دفاتر تسهیل گری به عنوان یک‌ نهاد توانمند محلی است که توانسته است به‌صورت خودجوش در مدت یک سال با کمک کارشناسان نیازهای منطقه را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها اقداماتی را صورت دهد.

موسی پور در ادامه توانمند کردن زنان و مردان را یک مولفه مهم برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: از ورود ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های مربوطه برای افزایش و آموزش مهارت برای مردم این منطقه استقبال خواهیم کرد.

‌وی با اشاره به ورود هلال‌احمر برای آموزش احیا به این دفاتر خبر داد و گفت: تا امروز حدود ۵۰۰ جوان در کلاس‌های آموزشی احیای هلال‌احمر در محلات هدف دفاتر تسهیلگری شرکت و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

‌فرنوش حمید پور نیز مدیر مرکز تسهیل گری بنی‌هاشم در این بازدی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی یک معضل است گفت: مهم‌تر از آن شیوه ساماندهی افراد ساکن در آن است که طبق بررسی‌های کارشناسان دفاتر تسهیلگری، یکی از مواردی که باعث حاشیه‌نشینی در این مناطق شده قیمت پایین‌شهری زمین است.

‌وی افزود: ۸۰ درصد افرادی که در این منطقه با مساحت ۲۸۵ هکتار زندگی می‌کنند مالک بوده و تنها ۲۰ درصد مستأجر هستند بنابراین چنین بر می‌آید که مسکن برای آن‌ها یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

حمید پور در ادامه با توجه به اینکه ۷۱ درصد ساختمان‌های این محل فاقد پروانه هستند گفت: پایین بودن درآمدهای شهرداری از این محله موضوع قابل‌توجهی است اما به نظر می‌رسد با تقسیط هزینه صدور پروانه را می‌توان این مشکل تا حدی مرتفع کرد.

‌مدیر مرکز تسهیل گری بنی‌هاشم در ادامه گفت: کارهای اجتماع‌محور، چون ایجاد کتابخانه مشارکتی و یا برگزاری طرح‌های تعاملی و مشارکتی در این محلات می‌تواند شبکه اجتماعی را تقویت نماید. که قطعاً بازخوردهای خوبی را خواهد داشت.

‌وی با اشاره به اینکه باورهای قوی مذهبی مردم محلات ظرفیت مناسبی است که می‌تواند در راستای تقویت همبستگی نقش مهمی را ایفا کند افزود: کاهش یک‌درصدی خشونت در این منطقه نیز طی چند ماه اخیر در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل یکی از دستاوردهای بزرگی بوده است که برای این محله اتفاق افتاده است.

حمید پور در ادامه گفت: آسفالت ۷۸ هزار مترمربع توسط شهرداری منطقه یک، ایجاد سرعت‌گیر در مسیرهای موردنیاز، محله را با شرایط بهتری به لحاظ کالبدی روبه‌رو کرده است و برای بهبود شرایط آموزشی نیز پیگیر اتمام مدرسه ۶ کلاسه هستیم که بی‌شک تأثیر زیادی در کاهش ترک تحصیل دارد.

‌وی افزود: پیگیری برای ایجاد بوستان باهدف افزایش کیفیت زندگی، ایجاد خوشه محلی با تأکید بر محصولات ارگانیک به اسم اقتصاد کشاورزی شهری، ایجاد مشاغل خانگی با تسهیلات خرد از جمله اقداماتی است که در دستور کار این مرکز قرار دارند.

این مدیر با توجه به تعداد ۸۲۴ زن که در کل حاشیه‌های شهر کرمان در طرح شرکت دانش‌پژوهان کاردوک تحت آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند گفت: ۲۰۰ نفر از این تعداد تحت آموزش فیروزه کوبی و کار روی مس قرار گرفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود بازار فروش راضی‌کننده‌ای را در آینده‌ای نه‌چندان دور به دست بیاورند.

‌وی در ادامه تصریح کرد: نگاه تسهیل گری به مسائل شهری باید با محوریت اجتماعی باشد تا بتواند حس مطالبه گری و مشارکت را در مردم بیدار و افزایش داده تا به‌صورت خودجوش محله خود را اداره کنند.

‌دفاتر تسهیل گری در ۶ مرکز در محله‌های بنی‌هاشم، الله‌آباد، شرف‌آباد و صیاد شیرازی، شهرک صنعتی و سرآسیاب، پامنار و قلعه دختر، قلعه محمود و میدان قلعه باهدف توسعه محلی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها و تمرکز بر توانمندسازی در خردادماه ۱۳۹۷ ایجادشده است.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما