جمعه 21 ارديبهشت 1403
ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
بافت های فرسوده ظرفیت بالایی در تولید مسکن دارند

۱۶:۱۹ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۳

/گزارش خبری/

بافت های فرسوده ظرفیت بالایی در تولید مسکن دارند

عصر بازآفرینی: با حضور استاندار مازندران و اعضای هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان مازندران برگزارشد .

به گزارش پایگاه خبری عصر بازآفرینی، در ابتدای این جلسه که فرمانداران، شهرداران شهرهای استان و جمعی از مدیران استانی عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان مازندران حضور داشتند،گزارشی از فعالیت های دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان توسط مدیرکل راه وشهرسازی استان مازندران و همچنین گزارشی از فعالیت های ستادهای بازآفرینی شهرستان های استان، توسط روسا و دبیران این ستادها ارائه گردید.


احمد حسین زادگان استاندار مازندران در این نشست با اشاره به این که طرح بازآفرینی شهری یک اولویت ملی است بر لزوم نگرش سایر دستگاه ها تاکید کرد و گفت: دستگاه های اجرایی در شهرهای استان برای تعریف پروژه ها و تخصیص اعتبارات، باید بازآفرینی شهری را در جهت برخورداری مردم به طور جدی مورد توجه و در محور برنامه های خود قرار دهند.


او با اشاره به اینکه تا پایان سال آینده بیش از 7 هزار واحد مسکونی در محدوده بافت های ناکارآمد در سطح شهرهای استان مازندران ساخته خواهد شد، گفت: از سال گذشته تاکنون در شهرهای مختلف 19 پروژه نظیر فرهنگسرا، پارک معلولین، کتابخانه، آسفالت شبکه معابر بافت به منظور توسعه عدالت اجتماعی با اعتباری بالغ بر40 میلیارد ریال در محدوده بافت های ناکارآمد شهری در استان مازندران ساخته شده است.

در ادامه این نشست، حسین زادگان از شهرداران در استان مازندران خواست تا سیاستهای تشویقی در زمینه تخفیفات صدور پروانه های ساختمانی برای سازندگان واحدهای مسکونی دربافت های فرسوده شهری داشته باشند.

استاندار مازندران با بیان اینکه شهرداری ها باید بسته های خوبی در بافت های فرسوده برای متقاضیان نوسازی تعریف کنند، گفت: تا پایان سال؛ گام های خوبی در اجرای طرح بازآفرینی شهری در استان مازندران برداشته خواهد شد و مردم نیز باید برای مشارکت جدی وفعال را داشته باشند.

در ادامه محمد آیینی جانشین دبیر ستاد ملی و عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در ابتدای سخنانش دراین نشست، ضمن تقدیر از فعالیت ها و تلاش های ستادهای بازآفرینی در سطح استان و شهرستان های مازندران بر حضور همه جانبه دستگاه ها در زمینه اجرایی کردن برنامه اقدام مشترک محلات هدف استان تأکید کردند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، توجه به موضوع نوسازی و تامین زیرساخت ها و روبناها در بافت های ناکارآمد شهری را مهم خواند و با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالای تولید مسکن در این مناطق گفت: طبق بررسی های صورت گرفته میانگین پوشش تخفیفات پروانه نوسازی ده سال گذشته در کشور حدود 72 درصد است.

آئینی با اشاره به اینکه 20 درصد از پروانه های نوسازی در 5 درصد بافت فرسوده شهر تهران از سوی شهرداری ها مناطق مختلف این شهر صادر شده است، گفت: پس بنابراین از ظرفیت های بی بدیل تولید مسکن در بافت های فرسوده با تهیه بسته های تشویقی شهرسازی، فنی، تسهیلاتی و مالی می توان به خوبی استفاده کرد.

او با بیان اینکه الگو بسته های تشویقی شهرسازانه و مالی برای شهر تهران تعریف شده و باید این الگو برای کل کشور به کار گرفته شود، اظهارداشت: در بخش شهرسازی متناسب با ظرفیتی که در طرح تفصیلی وجود داشته در برخی از مناطق تراکم بیشتری اعطا می‌شود، که این تراکم در قالب افزایش طبقه، افزایش سطح اشتغال و در برخی مناطق در حوزه پارکینگ ،تسهیلاتی و یا تغییر کاربری های ارزش افزا در حد ضوابط فراهم شده تا متقاضیان بخش خصوصی به سمت اقتصادی شدن بروند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند و نوسازی شکل بگیرد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ازشاخص‌های ارزیابی عملکردستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان ها خبر داد و گفت: علاوه بر عملکرد ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان ها که توسط دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد، دبیرخانه ستاد های استانی ( اداره کل راه و شهرسازی) نیز به ارزیابی ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در سطح شهرستان ها خواهند پرداخت.

در ادامه جلسه عباس شفیعی دیگر عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و راهبر استان مازندران در خصوص سیاست های شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت های ناکارآمد شهری، تشکیل هیئت اجرایی بازآفرینی محله‌های هدف استان و همچنین کاهش بوروکراسی نکاتی را بیان کردند.

منصور استادی سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران نیز با تأکید بر تکالیف قانونی ستادهای بازآفرینی شهری پایدار دراستان ها و فرآیند تصویب و ابلاغ برنامه ملی بازآفرینی شهری، ارزیابی تحقق برنامه مصوب استان از منظر تحقق سهم اعتبارات شهرداریها و دستگاه های عضو ستاد نکاتی بیان کردند.

استادی با اشاره به ضرورت در اولویت قراردادن محلات هدف توسط ستادهای شهرستان و استان در اجرای برنامه ها و پروژه ها را پیش شرط بهره مندی از حمایت های ملی مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است، در پایان این جلسه برای معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به عنوان عضو و رئیس هیات اجرایی استان، مدیر کل راه و شهرسازی استان به عنوان عضو هیأت اجرایی استان و شهردار شهر ساری به عنوان عضو و دبیر هیأت اجرایی محلات های هدف شهر ساری، احکام هیئت اجرایی بازآفرینی محله های هدف استان به آنها تقدیم گردید.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما